Siirry pääsisältöön

Dale of Merchants Collection


Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä. Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä.

DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa.

Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva vihje mukana tulevassa


DoMC tuo kahdeksan uutta eläinkansaa peliin. Kaiken kaikkiaan eläinkansoja on 21.
DoMC uudet eläinkansat ovat:
  • Enthusiastic Wood Turtles:  nämä kilpikonnat pelaavat tekniikoita suunnitelmiin, jotka voidaan toteuttaa myöhemmin.
  • Fickle Giant Pangolins: jääräpäiset muurahaiskävyt aiheuttavat tuhoa pelaajien sekä käsikorteille että nosto- ja poistopakoille
  • Lively Slender Mongooses: eläinkansa, joka on tehokkaimmillaan päivällä. 
  • Mischievous Tasmanian Devils: paholaismaisia kujeilijoita
  • Stealthy Long-winged Tomb Bats: yötyöläiset tykkää pimeästä
  • Swinding Black-headed Gulls: Lokit haluavat laittaa tunkkeja toisten pelaajien pakkoihin
  • Vigorous Emperor Penguins: pingviinit tuo kylmänviiletä mahdollisuuksia tiukkoihin tilanteisiin.
  • Wealthy Tuataras: rikkaat liskot tuo kolikot mukaan peliin


Mungot ja lepakot tuovat peliin kellon. Aina kun joku pelaajista pelaa kortin tekniikkana, kello nytkähtää eteenpäin. Kello kertoo onko päivä vai yö. Mungojen ja lepakoiden parhaat ominaisuudet riippuvat mikä päiväaika on meneillään. Tuatarat tuovat peliin kolikot, joilla voi maksaa maksuvaliineenä korttienostoon ja joidenkin tekniikoiden toimintojen maksamiseen.

Hahmokortit on iso lisäys Dale of Merchants peliin. Hahmoja on kaikkia 55 erilaiset. Hahmot on jaettu kolmeen ryhmään monimutkaisuuden mukaan. Vihreät ovat helpoimpia pelata, keltaisen keskivaikeita ja punaiset haastavimpia. Hahmoihin liittyy ominaisuuksia, jotka ovat joko passiivisia tai kykyjä. Hahmokortti kertoo milloin ja kuinka monesti kykyä voi käyttää. Hahmoihin voi liittyä erikoiskortteja. Hahmokortti setup kertoo miten nämä otetaan käyttöön.



Ansakortit tuo lisää pelaajien välistä interaktiota. Ansakortteja on neljä erilaista ja kaikille pelaajille on samat ansakortit. Pelin alussa valitaan mitkä ansakortit on käytössä. Valitut ansakortit sekoitetaan pelaajien nostopinoihin. Pelaaja voi pelata ansakortin toisen pelaajan poistopinoon. Jos pelaaja nostaa ansakortin, jota hän ei omista, suoritetaan kortin kuvaama hälytystoiminto. Ansakortti palautuu takaisin omistajan nostopinon päällimmäiseksi. 



DoMC laatikosta löytyy rahatokeneita. Hahmojen käyttävät omia sinisiä tokeneita erilaisten vaikutusten merkitsemiseen.  



Dale of Merchants alkaa olla iso peli. Tällä hetkellä 21 eläinkansalla ja kolmella pelaajalla saadaan 5 985 erilaista yhdistelmää. 55 hahmoista saadaan kolmelle pelaajalle 26 235 yhdistelmää. Tällä valikoimalla pelaajille löytyy mieleinen kombinaatio pelata.

Mielestäni Dale of Merchants, kun miettii kaikkia julkaistuja osia, on parhaimmillaan kolmella pelaajalla. Kolmella pelaajalla ansakortit ja häijyt eläinkansat on vähän järkevämpiä, jos joutuu valitsemaan kohteen. Kaikki eläinkansat ei ole kaikkien mieleen, mutta on helppoa se toisella eläinkansalla. Pelin taide miellyttää minun silmää. Taide häviää, kun vuoron aikana miettii pelaanko kortin tekniikkana, käytänkö sitä ostamiseen vai rakennanko kojun. Tämä vuoronaikainen pohdita tekee tästä pelistä hyvän.

Shorty in english: Dale of Merchants Collection brings characters and eight new animal folks into play. Game box offers a you good storage solution for all Dale of Merchants games. Constant thinking how utilize cards on your turn makes excellent game.  





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  ...

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taist...