Siirry pääsisältöön

Ennakkovilkaisu: Jäinen Kuolema - Suomen Talvisota

Protopelin ohjekirja.


Jäinen Kuolema - Suomen Talvisota (Freezing Death - Finnish Winter War) on Antti Lehmusjärven ja Olli Kleemolan peli vuosia 1939 - 1940 käytyyn sotaan liittyvistä tapahtumista. Sota käytiin Suomen ja Neuvostoliiton välillä kestäen kuuluisat 105 päivää. Sota tuli tunnetuksi ankarista talviolosuhteista, josta pelin nimi juontuu. Tänä vuonna, 2019, tulee kuluneeksi 80 vuotta sodan alkamisesta. 

Sain mahdollisuuden pelata tätä peliä yhdessä Todellisuuspaon Kaitsun kanssa. Me molemmat olemme kirjekurssitason kenraaleita, joten sotatoimien oikeellisuutta valvoi pelin toinen suunnittelija Antti. 

Jäinen Kuolema on kahdelle pelaajalle, jossa toinen pelaaja kontrolloi Suomen joukkoja ja toinen pelaaja Neuvostoliiton joukkoja. Neuvostoliiton pelaaja pyrkii voittamaan Suomelta alueita ja Suomen pelaaja pyrkii pitämään alueet itsellään. Suomen pelaaja pyrkii myös edistämään ulkovaltojen interventiota.

Valinnan vaikeus: säästääkö kortti toimintopisteiksi vai pelata tapahtumana


Peli kestää kuusi kierrosta jakautuen kahdeksaan vuoroon kummallekin pelaajalle. Kaksi ensimmäistä kierrosta sotaan valmistautumista. Loput neljä kierrosta on varsinaisia sotatapahtumia. Alkuasettelut ovat varsin yksinkertaiset. Joukkoja asetellaan pelilaudan osoittamiin paikkoihin. Pelaajien pakat järjestetään kierrosten mukaan. Aloituskortit nostetaan eli kaikki vuosien 1935-1939 kahdeksan korttia. Pelin aloittaa Neuvostoliiton pelaaja. Vuorollaan pelaajat pelaa vuorotellen kortin kunnes kierroksen kahdeksan vuoroa on tehty. Kierroksen lopussa heitetään interventioheitto.  

Pelilaudalle on kuvattu kolme rintamalohkoa, jossa pelaajien joukot liikkuvat ja taistelevat. Rintamalohko on sävytetty niin, että kaksi oikean puolimmaista ruutua on Neuvostoliiton alueita ja vasemmanpuoleiset kolme - neljä ruutua on Suomen alueita. Lisäksi on laudan yläreunassa on taulukko, jossa interventionappula kuvaa miten lähellä on ulkovaltojen interventio. Voidaan sanoa, että rintamalinja on yleistetty näkymä sotatilanteesta ilman tarkempaa joukkojen sijoittelua. Nämä kolme rintamalohkoa ovat kuin kolme erilistä köydenvetoa.

Molemmilla pelaajilla kaksi erilaista yksikköä. Suomen yksiköt ovat hiihtoyksiköt ja jalkaväkiyksiköt. Neuvostoliitolla on käytössä jalkaväkiyksiköt ja panssariyksiköt. Jokaisella yksiköllä on vahvuus, jota kuvataan pistesymbolilla yksikkölaatan reunalla. Yksikön sivu, joka on vihollisen suuntaan, kuvaa yksikön vahvuutta. Toisin sanoen Suomen yksiköiden oikea sivu ja Neuvostoliiton yksiköiden vasen sivu kuvaa yksikön vahvuutta. Huomioitavaa on että Neuvostoliiton panssariyksiköt toimii huonosti Suomussalmen ja Laatokan rintamilla.

Alkuasetelma.


Vuorollaan pelaaja pelaa kortin joko toimintopisteinä tai tapahtumana. Toimintopisteillä vahvistetaan tai liikutetaan yksiköitä. Liikuttaminen on hidasta eli yksi ruutu kerrallaan. Tämä kuvaa hankalia olosuhteita. Yksikkö vahvistuu vai yksi taso kerrallaan kuvaten logistiikan haasteita. Yksiköt eivät voi liikkua rintamalohkolta toiseen.

Vain yksiköt jotka on eturintamalla osallistuvat taisteluihin. Yksikkö on eturintamalla, jos samassa ruudussa on vihollisen yksiköitä. Aktivoidut yksiköt voivat hyökätä. Jos kyseessä ensikosketus, puolustaja heittää ensiksi. Muuten taistelut tapahtuu yhtäaikaa. Kortit voi tuoda muutoksia tuloksiin. Mannerheimlinja tuo pysyviä bonuksia puolustajalle ja Mannerheimlinjaa voi kehittää. Taistelu tapahtuu heittämällä noppia. Taisteluun osallistuvien yksiköiden vahvuudet osoittavat kuinka monta noppa heitetään. Eri yksiköt heitetään erikseen. Siinä on ison hyökkäyksen tuntua kun puna-armeija vyöryy kahdentoista nopan voimalla. 

Pelissä on kortteja, jotka rikkovat perussääntöjä. Hyvänä esimerkkinä on Suomen kortti ‘Motti’. Tällä heitetään hiihtoyksikkö selustaan ja oikein ajoitettuna yksikön olemassaolo tekee kovaa tuhoa. Suomen pelaaja voi tuntea sen niukkuuden ja tuskan, jota talvisodan aikana koettiin.  

Peli voi päättyä kolmella eri tavalla. Neuvostoliitto voittaa heti, jos sen yksiköitä pääsee Karjalankannaksen rintaman vasemmanpuoleisimpaan ruutuun. Suomi voittaa, jos interventionappula pääsee oikeanpuoleisimpaan ruutuun. Muissa tapauksissa lasketaan pisteet miten syvällä Neuvostoliiton joukot ovat rintamalohkoilla ja kuinka pitkälle interventionappulla on edennyt. Negatiivinen tulos on pieni voitto Neuvostoliitolle, positiivinen tulos on pieni voitto Suomelle ja nollatulos pitää tilanteen jännittyneenä.

Tyyntä myrskyn edellä.


Peli on kevyt, noin tunnin kestävä peli. Tämä peli sopii ponnahduslaudaksi sotapelien maailmaan. Lyhyt kestoisena tämä päätyy helpommin pöydälle. Peli on hyvä kuvaus talvisodasta ja siihen liittyvistä tapahtumista. 

Kommentit

  1. Tiedoksi kiinnostuneille, että peli on nyt Kickstarterissa, sieltä voi tsekata lisätietoja.

    https://www.kickstarter.com/projects/llg-ludibooster/freezing-death-finnish-winter-war/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva