Siirry pääsisältöön

Ennakkovilkaisu: Jäinen Kuolema - Suomen Talvisota

Protopelin ohjekirja.


Jäinen Kuolema - Suomen Talvisota (Freezing Death - Finnish Winter War) on Antti Lehmusjärven ja Olli Kleemolan peli vuosia 1939 - 1940 käytyyn sotaan liittyvistä tapahtumista. Sota käytiin Suomen ja Neuvostoliiton välillä kestäen kuuluisat 105 päivää. Sota tuli tunnetuksi ankarista talviolosuhteista, josta pelin nimi juontuu. Tänä vuonna, 2019, tulee kuluneeksi 80 vuotta sodan alkamisesta. 

Sain mahdollisuuden pelata tätä peliä yhdessä Todellisuuspaon Kaitsun kanssa. Me molemmat olemme kirjekurssitason kenraaleita, joten sotatoimien oikeellisuutta valvoi pelin toinen suunnittelija Antti. 

Jäinen Kuolema on kahdelle pelaajalle, jossa toinen pelaaja kontrolloi Suomen joukkoja ja toinen pelaaja Neuvostoliiton joukkoja. Neuvostoliiton pelaaja pyrkii voittamaan Suomelta alueita ja Suomen pelaaja pyrkii pitämään alueet itsellään. Suomen pelaaja pyrkii myös edistämään ulkovaltojen interventiota.

Valinnan vaikeus: säästääkö kortti toimintopisteiksi vai pelata tapahtumana


Peli kestää kuusi kierrosta jakautuen kahdeksaan vuoroon kummallekin pelaajalle. Kaksi ensimmäistä kierrosta sotaan valmistautumista. Loput neljä kierrosta on varsinaisia sotatapahtumia. Alkuasettelut ovat varsin yksinkertaiset. Joukkoja asetellaan pelilaudan osoittamiin paikkoihin. Pelaajien pakat järjestetään kierrosten mukaan. Aloituskortit nostetaan eli kaikki vuosien 1935-1939 kahdeksan korttia. Pelin aloittaa Neuvostoliiton pelaaja. Vuorollaan pelaajat pelaa vuorotellen kortin kunnes kierroksen kahdeksan vuoroa on tehty. Kierroksen lopussa heitetään interventioheitto.  

Pelilaudalle on kuvattu kolme rintamalohkoa, jossa pelaajien joukot liikkuvat ja taistelevat. Rintamalohko on sävytetty niin, että kaksi oikean puolimmaista ruutua on Neuvostoliiton alueita ja vasemmanpuoleiset kolme - neljä ruutua on Suomen alueita. Lisäksi on laudan yläreunassa on taulukko, jossa interventionappula kuvaa miten lähellä on ulkovaltojen interventio. Voidaan sanoa, että rintamalinja on yleistetty näkymä sotatilanteesta ilman tarkempaa joukkojen sijoittelua. Nämä kolme rintamalohkoa ovat kuin kolme erilistä köydenvetoa.

Molemmilla pelaajilla kaksi erilaista yksikköä. Suomen yksiköt ovat hiihtoyksiköt ja jalkaväkiyksiköt. Neuvostoliitolla on käytössä jalkaväkiyksiköt ja panssariyksiköt. Jokaisella yksiköllä on vahvuus, jota kuvataan pistesymbolilla yksikkölaatan reunalla. Yksikön sivu, joka on vihollisen suuntaan, kuvaa yksikön vahvuutta. Toisin sanoen Suomen yksiköiden oikea sivu ja Neuvostoliiton yksiköiden vasen sivu kuvaa yksikön vahvuutta. Huomioitavaa on että Neuvostoliiton panssariyksiköt toimii huonosti Suomussalmen ja Laatokan rintamilla.

Alkuasetelma.


Vuorollaan pelaaja pelaa kortin joko toimintopisteinä tai tapahtumana. Toimintopisteillä vahvistetaan tai liikutetaan yksiköitä. Liikuttaminen on hidasta eli yksi ruutu kerrallaan. Tämä kuvaa hankalia olosuhteita. Yksikkö vahvistuu vai yksi taso kerrallaan kuvaten logistiikan haasteita. Yksiköt eivät voi liikkua rintamalohkolta toiseen.

Vain yksiköt jotka on eturintamalla osallistuvat taisteluihin. Yksikkö on eturintamalla, jos samassa ruudussa on vihollisen yksiköitä. Aktivoidut yksiköt voivat hyökätä. Jos kyseessä ensikosketus, puolustaja heittää ensiksi. Muuten taistelut tapahtuu yhtäaikaa. Kortit voi tuoda muutoksia tuloksiin. Mannerheimlinja tuo pysyviä bonuksia puolustajalle ja Mannerheimlinjaa voi kehittää. Taistelu tapahtuu heittämällä noppia. Taisteluun osallistuvien yksiköiden vahvuudet osoittavat kuinka monta noppa heitetään. Eri yksiköt heitetään erikseen. Siinä on ison hyökkäyksen tuntua kun puna-armeija vyöryy kahdentoista nopan voimalla. 

Pelissä on kortteja, jotka rikkovat perussääntöjä. Hyvänä esimerkkinä on Suomen kortti ‘Motti’. Tällä heitetään hiihtoyksikkö selustaan ja oikein ajoitettuna yksikön olemassaolo tekee kovaa tuhoa. Suomen pelaaja voi tuntea sen niukkuuden ja tuskan, jota talvisodan aikana koettiin.  

Peli voi päättyä kolmella eri tavalla. Neuvostoliitto voittaa heti, jos sen yksiköitä pääsee Karjalankannaksen rintaman vasemmanpuoleisimpaan ruutuun. Suomi voittaa, jos interventionappula pääsee oikeanpuoleisimpaan ruutuun. Muissa tapauksissa lasketaan pisteet miten syvällä Neuvostoliiton joukot ovat rintamalohkoilla ja kuinka pitkälle interventionappulla on edennyt. Negatiivinen tulos on pieni voitto Neuvostoliitolle, positiivinen tulos on pieni voitto Suomelle ja nollatulos pitää tilanteen jännittyneenä.

Tyyntä myrskyn edellä.


Peli on kevyt, noin tunnin kestävä peli. Tämä peli sopii ponnahduslaudaksi sotapelien maailmaan. Lyhyt kestoisena tämä päätyy helpommin pöydälle. Peli on hyvä kuvaus talvisodasta ja siihen liittyvistä tapahtumista. 

Kommentit

  1. Tiedoksi kiinnostuneille, että peli on nyt Kickstarterissa, sieltä voi tsekata lisätietoja.

    https://www.kickstarter.com/projects/llg-ludibooster/freezing-death-finnish-winter-war/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sata sanaa pelistä - Hokkaido

Hokkaido on Kalle Malminojan suunnittelema korttipeli, jossa pelaajat laajentavat omaa karttaa. Pelissä jakautuu kahteen vaiheeseen, joissa molemmissa kuusi kierrosta.  Kierroksen aikana pelaajat valitsevat yhtäaikaisesti kortin ja loput kortit annetaan viereiselle pelaajalle joko myötä- tai vastapäivään. Valittu kortti sijoitetaan omalle kartalle rakennussääntöjen mukaan. Näitä on mm. vuoristo  jatkuu vertikaalimaisesti ja vettä ei saa piilottaa. Jos uudessa kortissa on tuotantolaitos, sijoitetaan siihen vastaava kuutio. Pelin aikana kuutiota voi käyttää maanmuokkaukseen. Pelin lopussa voi kuutiota sijoittaa tehtaisiin tuomaan pisteitä. Maa-alueet pisteytetään ja ‘suurimmista kaupungeista pienimmästä’ saa pisteitä. 



Hokkaido on jatkoa Honshu pelille. Mekaniikassa paljon samaa, mutta uuttakin on. Draftaus on tämän pelin suola.

Cafe Boardgame Helsinki - pikaraportti

Kävin pikaisesti kurkkaamassa millainen paikka uuden uutukainen Cafe Boardgame on. Valitettavasti henkilökohtaiset kiireet esti nauttia paikan antimista ja erityisesti peleistä. Juttelin hetken paikkaa pyörittävien Henrin ja Anne-Marin kanssa.

Cafe Boardgame sijaitsee Helsingisssä Eerikinkatu 14 sisäpihalla. Se on toinen lautapelikahvila Suomessa. Taustalla on samoja henkilöitä kuin mitä Tampereen Tarvernalla on. Kahvila on 50 paikkainen eli hieman isompi kuin Taverna. Pelipöytiä on useampaa kokoa alkaen kahden pelaajan pöydistä. Isoin pöytä vetää jopa kymmenen henkeä.

Pelikokoelman koko kirjoitushetkellä BGG:ssä olevan listan mukaan on 117 peliä. Siellä on pelejä klassikoista moderneihin klassikoihin aina tuliteriin peleihin. Mainittakoon shakki, Cosmic Encounter ja Brass: Lancashire. Kokoelma kasvaa, mutta joku raja pitää kokoelman koolle pitää laittaa. "Liian isosta kokoelmasta voi olla hankala löytää sopivaa peliä", Henri pohtii. Pelien esillelaitto on hienosti tehty. H…

Sata sanaa pelistä - Photosynthesis

Photosynthesis on abstrakti strategiapeli kahdesta neljään pelaajalle. Pelaajat saavat valopisteitäkasvattamistaan puista, jos ne saavat valoa pisteytysvaiheessa. Valopisteillä pelaajat voivat ostaa, kylvää, kasvattaa ja pisteyttää puita. Mitä isompi puu sitä enemmän valopisteitä. Toisaalta mitä isompi puu, sitä pitempi varjo estämässä pienempiä puita saamasta valopisteitä. Kierroksesta toiseen valo tulee eri suunnasta. Elinkaarensa lopussa puun voi pisteyttää, josta saa voittopisteitä riippuen kasvupaikasta.


Photosynthesis on hyvin sujuva ja selkeä peli. Säännöt oppii helposti. Pelikomponentit on kauniita ja teeman mukaisia. Kolmiulotteiset puutokenit on kruunu pelille. Pelissä riittää pohdittavaa ja ajoitukset toiminnoille on keskiössä. Kaunein ja komein puu pitää pisteyttää - kaunis metsä ei tuota voittopisteitä.