Siirry pääsisältöön

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek

Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta.

Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi


Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa.

Kahden pelaajan taisto suunnilleen keskivaiheessa. Kuva Timo Lindi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Dungeons&Dragons: Castle Ravenloft - pikasäännöt

Kuva BGG:stä Pelaajat tutkivat luolastoa Castle Ravenloftin alla ja selvittävät skenaario kohtaisen tavoiteen. Peli on yhteistyöpeli ja 1 - 5 pelaajalle. Alkuasetelmasta Valitse skenaario 'Adventure book' lehtisestä. Sekoita 'Monster', 'Encounter' ja 'Treasure' pakat. Pelaajat valitsevat sankarin. Lisäksi pelaajat ottavat sankarin figuurin ja Power kortit.  Jokaiselle pelaajalle jaetaan yksi aarrekortti, kuvapuoli ylöspäin pelaajan eteen. Ota esille kaksi 'Healing surge' laattaa. Nämä laatat ovat yhteisiä pelaajille. Laita 'Start Tile' pöydälle. Muodosta skenaarion ohjeiden mukaan luolastolaattapino. 1) Encouter deck 2) Monster deck 3) Treasure deck, 4) Dungeon tiles 6) Scenario specifics 7) Starting tile 8) Hero cards + power cards 9) Healing surges 10) Hero cards + power cards Luolastolaatat eli 'Dungeon Tiles' Luolastolaatoista muodostuu skenaarion luolasto. Laattaan on kuvattu ruudukko, jota pitk

Korttikuninkaan kooma

On aika aktivoitua, on aika jälleen kirjoittaa. Tämä v***n koronavirus aiheutti lähes täydellisen kirjoituskooman. Tähän koomaan syynä on ammattini hoitajana ja yllättävän syvä huoli tulevaisuudesta. Peli-illat kuihtui kokoon. Edes 20x20 haaste innostanut. Kevät meni lähinnä uppoutuen digitaaliseen maailmaan. Ei kannata syvässä huolen alhossa lojua - vaan pitää aktivoitua. Litsan pelikerhon peli-illat alkoivat syyskuussa pyöriä uudestaan. Kesällä Saartojen kanssa pelailtiin heidän kotona korvike-Litsassa. Korvike-Litsa oli oikein piristävää. Muutaman pienen peli-illan järjestin kesän aikana.   Lautapelailua on ollut aivan liian vähän. Otetaan muutama poiminto vähäisistä peleistä mitä on tullut pelattua kesän aikana. Undaunted: Normandy Pikkuhiljaa on taistelut edenneet Normandiassa. Pelikaverin kanssa olemme todenneet pelin olevan hyvä peli. Pakanrakennus ja -trimmaus Undaunted: Normandyssä toimii loistavasti. Tunnelma pelin aikana on todella kutkuttava: mitä vastustaja saa seuraavalla