Siirry pääsisältöön

Korttikuninkaan 20x20 haaste: Raportti #2

Tilanne

Korttikuninkaan 20x20 haaste on edennyt toiseen raportoitavaan vaiheeseen. Tilanne on tällä hetkellä:
  • Kaksi peliä pelattu 20 kertaa (10% tavoitteesta).
    • Mr. Cabbagehead's Garden
    • Palm Island
  • Haasteeseen laskettuja pelikertoja tähän mennessä 49 (12.25% tavoitteesta).
Haasteeseen pelatuja pelejä (4) edellisen raportin jälkeen:
  • Cloudspire
  • Palm Island
  • Dungeon Mayheim
  • Terraforming Mars
Tämä lista todennäköisesti elää.

Toinen peli, joka saavutti 20 pelikerran rajapyykin, oli Palm Island.


Peli alkaa pakan järjestämisellä alkutilaan. Tässä pelissä kortilla on neljä eri tilaa (aloitus, ylösalaisena, käännettynä, käännettynä ylösalaisin).  Kortit sekoitetaan muuttamatta korttien tilaa. Vuoron aikana pelaaja voi suorittaa kahden päällimmäisen kortin ylimmän toiminnon. Toimintoja on kortin tilan muuttaminen, päällimmäisen kortin passaaminen eli siirtää pakan pohjimmaiseksi tai resurssin varastoiminen. Kun kortin tilaa muutetaan menee korttipakan pohjalle ja tulee siten tehokkaampana/arvokkaampana uudelleen käyttöön seuraavalla kierroksella. Kun resurssi varastoidaan, käännetään kortti 90 astetta ja siirretään pakan pohjalle. Kun resurssi käytetään, käännetään kortti takaisin pystyasentoon muuttamatta kortin sijaintia pakassa. Toimintoja toistetaan kunnes pakka on käyty kahdeksan kertaa läpi.

Yksi peli erä on nopea. Suurin miinus tulee korttien satunnaisesta järjestyksestä, jossa on sietämistä. Ei paljoa huvita, jos resurssikorttien järjestys suhteessa muuhun pakkaa on huono. Resurssikortteja on maksimissaan neljä kerrallaan varastossa. Näin ollen, kun tulee viides resurssikortti varastoitavaksi, niin jotain menee hukkaan. Oikein kivan pikku optimointipulma kämmenellä pelattavaksi. Lisäksi tämä on pienimuotoinen motoriikkaharjoitus, jos pelaa kämmenellä. Peliin on myös säännöt kahdelle pelaajalle, mutta en tähän haasteen takia paneutunut.

Todellisuuspako on myös kirjoittanut arvion Palm Island pelistä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  ...

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taist...

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva...