Siirry pääsisältöön

Korttikuninkaan 20x20 haaste: Raportti #1

Tilanne

Korttikuninkaan 20x20 haaste on edennyt ensimmäiseen raportoitavaan vaiheeseen. Tilanne on tällä hetkellä:
  • 1 peli pelattu 20 kertaa (5% tavoitteesta).
  • Haasteeseen laskettuja pelikertoja tähän mennessä 35 (8.75% tavoitteesta).
Haasteeseen pelatuja pelejä (5):
  • Mr. Cabbagehead's Garden
  • Cloudspire
  • Blitzkrieg!
  • Palm Island
  • Dungeon Mayheim
Tämä lista todennäköisesti elää.

Mr. Cabbagehead's Garden


Tämä peli oli ensimmäinen peli, jolla pelasin 20 kertaa haastetta varten. Kaikki pelikerrat olivat soolopelejä. Oli oikein kivan huomata, että loppua kohden pisteet tuntuivat paranevan.

Mr. Cabbageheads's Garden on 1-2 pelaajan peli. Alunperin peli oli soolopeli, mutta Kickstarter kampanjan myötä siihen tuli mukaan kahden pelaajan variantti. Tämä näkyy hyvin ohjekirjassa. Ensiksi selitetään soolosäännöt ja sitten vasta kahden pelaajan säännöt. 

Pelin tavoitteena on rakentaa kasvimaa maksimissaan kolmeen riviin ja kuuteen sarakkeeseen. Pisteitä saadaan vierekkäisistä samanlaisista kasvikorteista ja saavutuksista, jos ehdot täyttyvät. Kasvikortteja on 45 jakautuen yhdeksään eri kasviin. Eri kasveja on eri lukumäärä. Alussa kasvikortit jaetaan kolmeen 15 kortin pinoihin. Jokaisen pinon alle tulee 'Lomalla' kortti. Nämä kolme pinoa yhdistetään yhdeksi nostopinoksi. Lisäksi peliin valitaan neljä naapuria, jotka kateuksissaan yrittävät turmella pelaajan kasvimaata. Jokaista naapuria kohden on kuusi tokenia, jotka laitetaan pussiin. Pelaaja saa vielä kolme mehiläistä ja pelissä on mukana mehiläispesä, jonne laitetta loput kolme mehiläistä.



Peli jakautuu kierroksiin ja jokaisen viiden kierroksen jälkeen on 'loma', josta on muistuttamassa 'Lomalla' kortti. Kierroksen alussa nostetaan kolme kasvikorttia, joista pelaaja istuttaa yhden kasvimaalleen. Vasemmanpuolimmaisin kasvikortti maksaa yhden mehiläisen, joka menee mehiläispesään. Keskimmäinen kasvikortti ei maksa mitään. Oikeanpuolimmaisesta kasvikortista saa yhden mehiläisen mehiläispesästä. Valitun kasvikortin voi sijoittaa mihin tahansa vapaaseen paikkaan kasvimaalla. Valittu kasvikortti voi myös korvata aiemmin istutetun kortin, mutta se tuo miinuspisteitä. Jäljelle jääneistä kahdesta kortista, jonka korttinumero on suurempi, ilmaisee kuinka monta naapuritokenia nostetaan pussista. Nostetut tokenit sijoitetaan naapurilaatan päälle.

Joka viidennen kierroksen jälkeen, kun pelaaja on 'lomalla', naapurit tulevat kateuden puuskissaan turmelemaan kasvimaan. Se naapuri, jonka tokeneita on nostettu eniten, toteuttaa suunnitelmansa. Tämä yleensä poistaa jonkun kortin pois kasvimaalta. Tasatilanteessa kukaan naapureista ei tule kasvimaalle terrorisoimaan. 

Kun kaikki kortit on nostettu, viimeinen kasvikortti on istutettu ja viimeinen naapurihäirikkö on käynyt kasvimaalla, lasketaan pisteet. Pisteitä saa kortin arvon mukaan, jos se on samanlaisen kortin vieressä. Lisäpisteita saa tavoitteiden onnistumisesta, joita on useita. Esimerkiksi, jos onnistuu saamaan viisi samaa kasvia kasvimaalle tai yhdellä rivillä on kuusi erilaista kasvia.


Peli on kaunis kirjoittajan mielestä. Tämä oli yksi syy miksi aikoinaan tuin Kickstarter kampanjaa. Pelin graafinen ilme on hyvin retrohenkinen. Kuvissa on 1800-luvun tyylisiä brittiläisiä postikorttikuvia. Peli 

Paikoin naapurilaattojen tekstien pienuus harmittaa. Pelin alussa pitää lajitella naapuritokenit pussiin. Tämä vei yllättävän paljon aikaa suhteessa pelin kestoon. Korjasin tämän geneerisillä pokerichipeillä. Kuusi kappaletta neljässä eri värissä ja vielä yhdet jokaista väriä merkitsemään naapureita. Itse pelaaminen nopeaa. Muutaman erän pelaa sujuvasti peräkkäin.

Kaksipelinä olen pelannut muutaman kerran. Pelinä se juurikaan poikkea soolopelistä, mutta siinä joutuu tarkkailemaan myös vastustajan kasvimaata. Analysointiin voi mennä aikaa. Kaksinpeli ei ole kaikkien mieleen.

Erään pelin lopputilanne ja pelissä olleet naapurilaatat.


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Dungeons&Dragons: Castle Ravenloft - pikasäännöt

Kuva BGG:stä Pelaajat tutkivat luolastoa Castle Ravenloftin alla ja selvittävät skenaario kohtaisen tavoiteen. Peli on yhteistyöpeli ja 1 - 5 pelaajalle. Alkuasetelmasta Valitse skenaario 'Adventure book' lehtisestä. Sekoita 'Monster', 'Encounter' ja 'Treasure' pakat. Pelaajat valitsevat sankarin. Lisäksi pelaajat ottavat sankarin figuurin ja Power kortit.  Jokaiselle pelaajalle jaetaan yksi aarrekortti, kuvapuoli ylöspäin pelaajan eteen. Ota esille kaksi 'Healing surge' laattaa. Nämä laatat ovat yhteisiä pelaajille. Laita 'Start Tile' pöydälle. Muodosta skenaarion ohjeiden mukaan luolastolaattapino. 1) Encouter deck 2) Monster deck 3) Treasure deck, 4) Dungeon tiles 6) Scenario specifics 7) Starting tile 8) Hero cards + power cards 9) Healing surges 10) Hero cards + power cards Luolastolaatat eli 'Dungeon Tiles' Luolastolaatoista muodostuu skenaarion luolasto. Laattaan on kuvattu ruudukko, jota pitk

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva