Tilanne
Korttikuninkaan 20x20 haaste on edennyt ensimmäiseen raportoitavaan vaiheeseen. Tilanne on tällä hetkellä:- 1 peli pelattu 20 kertaa (5% tavoitteesta).
- Haasteeseen laskettuja pelikertoja tähän mennessä 35 (8.75% tavoitteesta).
Haasteeseen pelatuja pelejä (5):
- Mr. Cabbagehead's Garden
- Cloudspire
- Blitzkrieg!
- Palm Island
- Dungeon Mayheim
Tämä lista todennäköisesti elää.
Mr. Cabbagehead's Garden
Tämä peli oli ensimmäinen peli, jolla pelasin 20 kertaa haastetta varten. Kaikki pelikerrat olivat soolopelejä. Oli oikein kivan huomata, että loppua kohden pisteet tuntuivat paranevan.
Mr. Cabbageheads's Garden on 1-2 pelaajan peli. Alunperin peli oli soolopeli, mutta Kickstarter kampanjan myötä siihen tuli mukaan kahden pelaajan variantti. Tämä näkyy hyvin ohjekirjassa. Ensiksi selitetään soolosäännöt ja sitten vasta kahden pelaajan säännöt.
Pelin tavoitteena on rakentaa kasvimaa maksimissaan kolmeen riviin ja kuuteen sarakkeeseen. Pisteitä saadaan vierekkäisistä samanlaisista kasvikorteista ja saavutuksista, jos ehdot täyttyvät. Kasvikortteja on 45 jakautuen yhdeksään eri kasviin. Eri kasveja on eri lukumäärä. Alussa kasvikortit jaetaan kolmeen 15 kortin pinoihin. Jokaisen pinon alle tulee 'Lomalla' kortti. Nämä kolme pinoa yhdistetään yhdeksi nostopinoksi. Lisäksi peliin valitaan neljä naapuria, jotka kateuksissaan yrittävät turmella pelaajan kasvimaata. Jokaista naapuria kohden on kuusi tokenia, jotka laitetaan pussiin. Pelaaja saa vielä kolme mehiläistä ja pelissä on mukana mehiläispesä, jonne laitetta loput kolme mehiläistä.
Peli jakautuu kierroksiin ja jokaisen viiden kierroksen jälkeen on 'loma', josta on muistuttamassa 'Lomalla' kortti. Kierroksen alussa nostetaan kolme kasvikorttia, joista pelaaja istuttaa yhden kasvimaalleen. Vasemmanpuolimmaisin kasvikortti maksaa yhden mehiläisen, joka menee mehiläispesään. Keskimmäinen kasvikortti ei maksa mitään. Oikeanpuolimmaisesta kasvikortista saa yhden mehiläisen mehiläispesästä. Valitun kasvikortin voi sijoittaa mihin tahansa vapaaseen paikkaan kasvimaalla. Valittu kasvikortti voi myös korvata aiemmin istutetun kortin, mutta se tuo miinuspisteitä. Jäljelle jääneistä kahdesta kortista, jonka korttinumero on suurempi, ilmaisee kuinka monta naapuritokenia nostetaan pussista. Nostetut tokenit sijoitetaan naapurilaatan päälle.
Joka viidennen kierroksen jälkeen, kun pelaaja on 'lomalla', naapurit tulevat kateuden puuskissaan turmelemaan kasvimaan. Se naapuri, jonka tokeneita on nostettu eniten, toteuttaa suunnitelmansa. Tämä yleensä poistaa jonkun kortin pois kasvimaalta. Tasatilanteessa kukaan naapureista ei tule kasvimaalle terrorisoimaan.
Kun kaikki kortit on nostettu, viimeinen kasvikortti on istutettu ja viimeinen naapurihäirikkö on käynyt kasvimaalla, lasketaan pisteet. Pisteitä saa kortin arvon mukaan, jos se on samanlaisen kortin vieressä. Lisäpisteita saa tavoitteiden onnistumisesta, joita on useita. Esimerkiksi, jos onnistuu saamaan viisi samaa kasvia kasvimaalle tai yhdellä rivillä on kuusi erilaista kasvia.
Peli on kaunis kirjoittajan mielestä. Tämä oli yksi syy miksi aikoinaan tuin Kickstarter kampanjaa. Pelin graafinen ilme on hyvin retrohenkinen. Kuvissa on 1800-luvun tyylisiä brittiläisiä postikorttikuvia. Peli
Paikoin naapurilaattojen tekstien pienuus harmittaa. Pelin alussa pitää lajitella naapuritokenit pussiin. Tämä vei yllättävän paljon aikaa suhteessa pelin kestoon. Korjasin tämän geneerisillä pokerichipeillä. Kuusi kappaletta neljässä eri värissä ja vielä yhdet jokaista väriä merkitsemään naapureita. Itse pelaaminen nopeaa. Muutaman erän pelaa sujuvasti peräkkäin.
Kommentit
Lähetä kommentti