Siirry pääsisältöön

Vedetään laamaa!

Kuva BGG. Valkoiset pelimerkit on 1p ja mustat 10p
L.A.M.A. on Rainer Knizia pikkunäppärä korttipeli 2-6 pelaajalle, jossa on tarkoitus päästä korteista eroon mahdollisimman nopeasti. Pakassa 56 korttia, joka koostuu numeroiduista kortiesta 1-6 ja laamakorteista, joita kaikkia kahdeksan kappaletta. Pelaajille jaetaan kuusi korttia ja nostopakan päälimmäinen kortti käännetään poistopakkaan aloituskortiksi. Vuorollaan pelaaja joko pelaa kortin, nostaa kortin tai lopettaa pelaamisen.

Pelaaja voi pelata kortin, joka on saman numeroarvoinen tai yhden isompi kuin poistopakan päällimmäinen kortti. Kuutosen päälle voi pelata laamakortin ja laamakortin päälle voi pelata ykkösen. Jos ei pysty tai ei halua pelata korttia, voi nostaa kortin nostopakasta. Vuorollaan pelaaja voi lopetta pelaamisen laittamalla kortit sivuun, jotka ovat miinuspisteitä kun peli loppuu.

Peli loppuu kun 1) joku pelaajista pääsee eroon kaikista korteista tai 2) kaikki ovat lopettaneet pelaamisen. Jos jäljellä on vain yksi pelaaja, joka ei ole lopettanut vielä, voi hän jatkaa pelaamista. Tällöin hän ei voi nostaa kortteja nostopakasta. Nostopinon loppuessa, poistopinoa ei sekoiteta uudeksi nostopinoksi. Tällöin pelaaja(t) voi pelata kortin tai lopettaa.

Käteen jääneistä korteista tulee miinuspisteitä, mutta vain kerran per numero. Laamakortti on arvoltaan 10 pistettä. Esim. miinuspisteet korteista 1, 2, 2, 3, 3 on kuusi pistettä. Pistelaskussa käytetää pelimerkkejä, joiden arvo 1 tai 10.  Pelimerkkejä voi vaihtaa miten haluaa, esim. yksitoista 1p pelimerkkiä -> 10p ja 1p pelimerkeiksi. Jos onnistuu pääsemään eroon kaikista korteista voi poistaa yhden pelimerkin kokoelmastaan.

Peliä pelataan kunnes joku pelaajista saavuttaa vähitään 40 pistettä. Vähiten pisteitä kerännyt on voittaja.

Mitä, ei ole saatavilla?

Ei hätää! Tämä peli on helppo tehdä itse. Vaihtoehtoja on useita. Alla muutama ehdotus:
  • Ota ässät(ykkönen), 2-6 kortit ja kympit kahdesta korttipakasta ja sekoita yhteen. Pidä loput kortit hyvässä tallessa. 
  • Ota Phase10 pelistä kortit 1-6 ja jokerikortit(laama) ja sekoita yhteen. Loput kortit voi polttaa.
  • Ota UNO pakasta 1-6 kortteja kahdeksan kappaletta kutakin ja kahdeksan esim. ohituskorttia (laama). Sekoita yhteen. Liimaa loput kortit  yhteen ja käytä näppäränä stressileluna.
Pisteytykseen voi käyttää pokeripelimerkkejä, kahta 10-sivusta noppaa per pelaaja tai mitä tahansa sopivaksi katsomaasi menetelmää.

Phase 10 on muuttunut laamaksi. Kuva Timo Lindi.

Lyhyt arvio:

Tämä on nopeasti pelatavisssa oleva filleripeli. Tuurilla on iso merkitys miten kortteja tulee. Mitä enemmän kortteja on pelattu poistopinoon, sitä paremmin tietää mitä kortteja muilla on. Hilpeitä hetkiä tulee kun kaksi pelaajaa on jäljellä. Toisella 10 korttia kädessä ja toinen lopettaa. Todennäköisesti jäljelle jääneelle pelaajalle jää miinuspisteitä, mutta on mahdollista, että hän voi pelata kaikki kortit. Tämä laama ei sylje.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Dungeons&Dragons: Castle Ravenloft - pikasäännöt

Kuva BGG:stä Pelaajat tutkivat luolastoa Castle Ravenloftin alla ja selvittävät skenaario kohtaisen tavoiteen. Peli on yhteistyöpeli ja 1 - 5 pelaajalle. Alkuasetelmasta Valitse skenaario 'Adventure book' lehtisestä. Sekoita 'Monster', 'Encounter' ja 'Treasure' pakat. Pelaajat valitsevat sankarin. Lisäksi pelaajat ottavat sankarin figuurin ja Power kortit.  Jokaiselle pelaajalle jaetaan yksi aarrekortti, kuvapuoli ylöspäin pelaajan eteen. Ota esille kaksi 'Healing surge' laattaa. Nämä laatat ovat yhteisiä pelaajille. Laita 'Start Tile' pöydälle. Muodosta skenaarion ohjeiden mukaan luolastolaattapino. 1) Encouter deck 2) Monster deck 3) Treasure deck, 4) Dungeon tiles 6) Scenario specifics 7) Starting tile 8) Hero cards + power cards 9) Healing surges 10) Hero cards + power cards Luolastolaatat eli 'Dungeon Tiles' Luolastolaatoista muodostuu skenaarion luolasto. Laattaan on kuvattu ruudukko, jota pitk

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva