Siirry pääsisältöön

Vedetään laamaa!

Kuva BGG. Valkoiset pelimerkit on 1p ja mustat 10p
L.A.M.A. on Rainer Knizia pikkunäppärä korttipeli 2-6 pelaajalle, jossa on tarkoitus päästä korteista eroon mahdollisimman nopeasti. Pakassa 56 korttia, joka koostuu numeroiduista kortiesta 1-6 ja laamakorteista, joita kaikkia kahdeksan kappaletta. Pelaajille jaetaan kuusi korttia ja nostopakan päälimmäinen kortti käännetään poistopakkaan aloituskortiksi. Vuorollaan pelaaja joko pelaa kortin, nostaa kortin tai lopettaa pelaamisen.

Pelaaja voi pelata kortin, joka on saman numeroarvoinen tai yhden isompi kuin poistopakan päällimmäinen kortti. Kuutosen päälle voi pelata laamakortin ja laamakortin päälle voi pelata ykkösen. Jos ei pysty tai ei halua pelata korttia, voi nostaa kortin nostopakasta. Vuorollaan pelaaja voi lopetta pelaamisen laittamalla kortit sivuun, jotka ovat miinuspisteitä kun peli loppuu.

Peli loppuu kun 1) joku pelaajista pääsee eroon kaikista korteista tai 2) kaikki ovat lopettaneet pelaamisen. Jos jäljellä on vain yksi pelaaja, joka ei ole lopettanut vielä, voi hän jatkaa pelaamista. Tällöin hän ei voi nostaa kortteja nostopakasta. Nostopinon loppuessa, poistopinoa ei sekoiteta uudeksi nostopinoksi. Tällöin pelaaja(t) voi pelata kortin tai lopettaa.

Käteen jääneistä korteista tulee miinuspisteitä, mutta vain kerran per numero. Laamakortti on arvoltaan 10 pistettä. Esim. miinuspisteet korteista 1, 2, 2, 3, 3 on kuusi pistettä. Pistelaskussa käytetää pelimerkkejä, joiden arvo 1 tai 10.  Pelimerkkejä voi vaihtaa miten haluaa, esim. yksitoista 1p pelimerkkiä -> 10p ja 1p pelimerkeiksi. Jos onnistuu pääsemään eroon kaikista korteista voi poistaa yhden pelimerkin kokoelmastaan.

Peliä pelataan kunnes joku pelaajista saavuttaa vähitään 40 pistettä. Vähiten pisteitä kerännyt on voittaja.

Mitä, ei ole saatavilla?

Ei hätää! Tämä peli on helppo tehdä itse. Vaihtoehtoja on useita. Alla muutama ehdotus:
  • Ota ässät(ykkönen), 2-6 kortit ja kympit kahdesta korttipakasta ja sekoita yhteen. Pidä loput kortit hyvässä tallessa. 
  • Ota Phase10 pelistä kortit 1-6 ja jokerikortit(laama) ja sekoita yhteen. Loput kortit voi polttaa.
  • Ota UNO pakasta 1-6 kortteja kahdeksan kappaletta kutakin ja kahdeksan esim. ohituskorttia (laama). Sekoita yhteen. Liimaa loput kortit  yhteen ja käytä näppäränä stressileluna.
Pisteytykseen voi käyttää pokeripelimerkkejä, kahta 10-sivusta noppaa per pelaaja tai mitä tahansa sopivaksi katsomaasi menetelmää.

Phase 10 on muuttunut laamaksi. Kuva Timo Lindi.

Lyhyt arvio:

Tämä on nopeasti pelatavisssa oleva filleripeli. Tuurilla on iso merkitys miten kortteja tulee. Mitä enemmän kortteja on pelattu poistopinoon, sitä paremmin tietää mitä kortteja muilla on. Hilpeitä hetkiä tulee kun kaksi pelaajaa on jäljellä. Toisella 10 korttia kädessä ja toinen lopettaa. Todennäköisesti jäljelle jääneelle pelaajalle jää miinuspisteitä, mutta on mahdollista, että hän voi pelata kaikki kortit. Tämä laama ei sylje.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Korttikuninkaan tammikuu 2020

Tammikuu 2020 oli minulle pelillisesti hyvin antoisa. Aloitin 20x20 pelihaasteen ja kirjoitin pari raporttia siitä. Pidin peli-illan kotona, kävin pelikerhossa ja uusia pelejä tuli pelattua. Pelikertoja tuli runsaasti tämä kuukauden aikana.

Pelihaaste 20x20
Lyhesti pelihaasteen tilanteesta kirjoitushetkellä: Kaksi peliä pelattu 20 kertaa. Haasteeseen pelattuja pelikertoja on 71 kpl (17.75 %). Tällä tahdilla kesäkuussa on valmista. H-indeksi on noussut lukemaan 10.

Pelipäivä Paimiossa
Pidin pelipäivän, johon kutsuin aiemmin minun luona käyneitä lautapelaajia ja Litsan peliporukkaa. Kaiken kaikkiaan pelaajia oli 11. Hauskaa oli.

Mitä pelipäivänä pelattiin: Red7: tämän pikkunäppärän fillerin opetin kahdelle pelaajalle. Vuorossa olevan pelaajan pitää olla voittamassa peli aina vuoronsa lopussa. Tämän pelin sisäistäminen vaatii muutama pelikerran ennen kuin pelin idea kirkastuu kunnolla. Kaksi kierrosta pelattiin.Pearls: Neljäs pelaaja saapui paikalle juuri kun aloitettiin erää. Tämä on my…

Sata sanaa pelistä - Blitzkrieg!

Blitzkrieg! on peli kahdelle pelaajalle, jossa Toisen Maailmansodan näyttämöillä ottavat mittaa toisistaan noin 20 minuutissa. Pelilauta on jakautunut operaatioihin, jotka ovat jakautuneet kampanjaan. Jokaiselle operaatiolle on menestysrata, joka osoittaa osapuolten menestystä operaatiossa. Pelaajat pelaavat tokeneita kampanjoihin ja suorittavat toiminnon, johon token pelattiin ja siirtää markkeria oman puolen suuntaan menestysradalla. Kampanja valmistuessaan pisteytyy ja pisteet saa operaatiota hallitseva pelaaja. Murskavoitto operaatiossa saadaan, jos menestyrata päätyy omaan päätyyn. Tavoitteena on saada 25 tai enemmän pisteitä.



Tämä on hyvin nopea ja lähes abstrakti sotapeli. Sisältää sopivasti tuuria ja strategisia päätöksiä saa pohtia kivasti. Peliä on peluutettu pitkän linjan sotapeliharrastajalla, joka sanoi peliä koukuttavaksi.



Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä. Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä.

DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa.

Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva vihje …