Siirry pääsisältöön

Vedetään laamaa!

Kuva BGG. Valkoiset pelimerkit on 1p ja mustat 10p
L.A.M.A. on Rainer Knizia pikkunäppärä korttipeli 2-6 pelaajalle, jossa on tarkoitus päästä korteista eroon mahdollisimman nopeasti. Pakassa 56 korttia, joka koostuu numeroiduista kortiesta 1-6 ja laamakorteista, joita kaikkia kahdeksan kappaletta. Pelaajille jaetaan kuusi korttia ja nostopakan päälimmäinen kortti käännetään poistopakkaan aloituskortiksi. Vuorollaan pelaaja joko pelaa kortin, nostaa kortin tai lopettaa pelaamisen.

Pelaaja voi pelata kortin, joka on saman numeroarvoinen tai yhden isompi kuin poistopakan päällimmäinen kortti. Kuutosen päälle voi pelata laamakortin ja laamakortin päälle voi pelata ykkösen. Jos ei pysty tai ei halua pelata korttia, voi nostaa kortin nostopakasta. Vuorollaan pelaaja voi lopetta pelaamisen laittamalla kortit sivuun, jotka ovat miinuspisteitä kun peli loppuu.

Peli loppuu kun 1) joku pelaajista pääsee eroon kaikista korteista tai 2) kaikki ovat lopettaneet pelaamisen. Jos jäljellä on vain yksi pelaaja, joka ei ole lopettanut vielä, voi hän jatkaa pelaamista. Tällöin hän ei voi nostaa kortteja nostopakasta. Nostopinon loppuessa, poistopinoa ei sekoiteta uudeksi nostopinoksi. Tällöin pelaaja(t) voi pelata kortin tai lopettaa.

Käteen jääneistä korteista tulee miinuspisteitä, mutta vain kerran per numero. Laamakortti on arvoltaan 10 pistettä. Esim. miinuspisteet korteista 1, 2, 2, 3, 3 on kuusi pistettä. Pistelaskussa käytetää pelimerkkejä, joiden arvo 1 tai 10.  Pelimerkkejä voi vaihtaa miten haluaa, esim. yksitoista 1p pelimerkkiä -> 10p ja 1p pelimerkeiksi. Jos onnistuu pääsemään eroon kaikista korteista voi poistaa yhden pelimerkin kokoelmastaan.

Peliä pelataan kunnes joku pelaajista saavuttaa vähitään 40 pistettä. Vähiten pisteitä kerännyt on voittaja.

Mitä, ei ole saatavilla?

Ei hätää! Tämä peli on helppo tehdä itse. Vaihtoehtoja on useita. Alla muutama ehdotus:
  • Ota ässät(ykkönen), 2-6 kortit ja kympit kahdesta korttipakasta ja sekoita yhteen. Pidä loput kortit hyvässä tallessa. 
  • Ota Phase10 pelistä kortit 1-6 ja jokerikortit(laama) ja sekoita yhteen. Loput kortit voi polttaa.
  • Ota UNO pakasta 1-6 kortteja kahdeksan kappaletta kutakin ja kahdeksan esim. ohituskorttia (laama). Sekoita yhteen. Liimaa loput kortit  yhteen ja käytä näppäränä stressileluna.
Pisteytykseen voi käyttää pokeripelimerkkejä, kahta 10-sivusta noppaa per pelaaja tai mitä tahansa sopivaksi katsomaasi menetelmää.

Phase 10 on muuttunut laamaksi. Kuva Timo Lindi.

Lyhyt arvio:

Tämä on nopeasti pelatavisssa oleva filleripeli. Tuurilla on iso merkitys miten kortteja tulee. Mitä enemmän kortteja on pelattu poistopinoon, sitä paremmin tietää mitä kortteja muilla on. Hilpeitä hetkiä tulee kun kaksi pelaajaa on jäljellä. Toisella 10 korttia kädessä ja toinen lopettaa. Todennäköisesti jäljelle jääneelle pelaajalle jää miinuspisteitä, mutta on mahdollista, että hän voi pelata kaikki kortit. Tämä laama ei sylje.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva