Siirry pääsisältöön

Lautapelaajan vuorenhuippuja

Eräs kulmaus pelihyllystä. Taattua epäjärjestystä.

Viime blogitekstistä on kulunut tovi. Opiskelukiireet ja siihen liittyvään viimeiseen vaiheeseen keskittyminen vei voimia ja kirjoitusintoa, muttei peli-intoa. Tuli käytyä mm. Sumppi Ry:n pelitapahtumassa Salossa ja Litsan pelikerhossa. Viimeisen viiden viikon aikana on tullut pelattua 13 eri peliä, 35 eri pelikertaa ja olen hankkinut uusia pelejä. Hankinnoista yksi on ollut pitkä aikainen haaveeni ja uusimman version myötä peli kiilasi hankintalistan kärkeen. Twilight Imperium 4th edition on kokoelmassa ja odottaa peluutusta.

Olen joskus todennut, että lautapeliharrastus on kuin vuoristo, jossa on huippuja huippujen perään. Twilight Imperium 4th on yksi huippu, jonka jälkeen ei ole kavuttavaa. Huippu on saavutettu ja olen tyytyväinen. Uusia huippuja tavoittelemaan, mars mars.



Lautapelaajan vuoristossa on muitakin huippuja, sekä korkeita että matalia. Jokaisen huipun saavuttaminen on ollut suoritus, jonka jälkeen on ollut tyytyväisyyttä ja pohdintaa jatkosta.

Muutamista huipuista, joita koen saavuttaneeni:

  • Essen Spiel 2014. Lautapelifanaatikon vuosittainen tapahtuman, jota on syytä seurata paikan päällä tai vähintään kotoa käsin.
  • European Go Congress 2000. Sisarhuippu on EGC 2010 Tampereella, jossa kävin piipahtamassa.
  • Ensimmäinen Kickstarter peli: Evolutio Game System. Evolution pelin ostin Essenistä 2014. Valitetavasti tasapaino pelissä oli hieman vinossa. Flight lisäosan myötä uudet peruspelin kortit aiheutti Kickstarter neitsyyden menettämisen. 
  • Tämän blogin aloittaminen.
Historiaa: EGC 2000 tapahtumajulkaisut.

On olemassa eräs kirottu huippu, joka piinaa. Luulen huipun saavuttaessa pääseeni perille, vaan huippu häämöttää kauempana. Kalleimman pelin huippu korottuu jatkuvasti.

Huippujen välissä on laaksoja ja rinteitä. Laaksoihin sijoitan huonot kokemuset ja virhehankinnat. Muutama pelikerta on ollut tuskaa, ei välttämättä pelin takia vaan peliseuran. Onneksi niistä kokemuksista on kulunut aikaa. Virhehankintoja ei ole tai en ainakaan myönnä.

Rinteet on pelikertoja, peliin tutustumista, blogien lukemista, korttien sleevaamista yms. Kaikkea arkista mitä lautapeliharrastukseen tulee tehtyä.

Teemu, pitkäaikainen pelikaveri. Essen 2014

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva