Siirry pääsisältöön

Nytkähdellen vuoteen 2018

Viimeisin blogipäivitys oli tammikuussa. Nolottaa tämä tekstittömyys. Täytyy sanoa, että uusi ammatti ja työt sotki aikataulut tehokkaasti. Pelaaminen ja pelit jäi vähän taka-alalle. Asiaa ei helpottanut yhtään olympialaiset, influenssa ja kotityöt. Onneksi tiistain peli-illat, yksi peli-ilta kotona ja JunaCon piti minut peleissä kiinni.

JunaCon 2018

Vierailin JunaCon IX tapahtumassa Turussa. Tuli pelattua vaikka mitä, muttei yhtään junapeliä. Kaksi peliä jäi päällimmäisinä mieleen. Toinen peli peli oli Red Dragon Inn. Red Dragon Inn on hilpeä peli, jossa sankarit menevät majataloon rentoutumaan juomisen ja pelaamisen merkeissä. Pelaaja, jonka sankari on selvin pelin lopussa, on voittaja.  

Toinen peli oli Bottle Imp. Tämä on varsin tuore Lautapeli.fi:n korttipeli. Pelin koukku on pullo ja sen hinta. Jos kaikki tikkiin pelatut kortit on suurempia kuin pullon hinta, niin korkein kortti voittaa. Jos yksikin tikkiin pelattu kortti on pienempi kuin pullon hinta, niin lähimpänä pullon hintaa pelattu kortti voittaa tikin ja saa pullon. Uusi pullon hinta on voittaneen kortin hinta. Pelin lopussa pelaajat saavat pisteitä voitetuista tikeistä. Jos pelaajalla on hallussa pulla, saa hän miinuspisteitä. 
Kuva lautapelit.fi

Bottle Imp on oikein kiva tikkipeli. Pidän sitä hieman kevyempänä kuin samaan aikaan julkaistua Byzant peliä. Kumpi on parempi? En tiedä vielä. Toistoja lisää!

Thunderstone Quest

Olympialaisten aikaan saapui vihdoin Kickstarter järkäle nimeltään Thunderstone Quest. Tälle jättipelille tuli sleevausten jälkeen painoa n 9.5kg. Kortteja TQssä oli hieman alle 2 000 sleevattavaksi. Sleevaus sujui mm. lumilautailua seuratessa.  Erittäin iso plussa pelisuunnitelijoille, kun sleevauksen jälkeen kaikki kortit sopii boxiin.
Jättiboxi. Kuva (c)Timo Lindi

TQ on päätynyt pöydälle pari kertaa. TQ on pakanrakennus peli, jossa on RPG henkeä mukana sopivasti. Vuoron aikana pelaaja päättää meneekö kylään tai luolaan. Kylässä voi mm. ostaa varusteita ja palkata sankareita. Kylässä voi myös hankituilla kokemuspisteillä kehittää sankareitaan paremmiksi. Tämä on tarpeen, jotta saa enemmän kokemuspisteitä. Kokemuspisteitä saa mm hirviöiden lahtaamisesta luolassa. Kokemuspisteillä voitetaan peli. Arvostelua pelistä pukkaa myöhemmin.

Korttipakka

Tuossa taannoin paikallinen pelikaveri kutsu yllättäen pelaamaan Canastaa. En ole pitkään aikaan pelannut mitään normaalilla korttipakalla puhumattakaan kahdella pakalla ja neljällä jokerilla. Pidän rommipeleista ja Canasta on rommipelien kuningas. Pelasimme kolmella pelaajalla. Edellisestä Canasta pelistä on kulunut aikaa todella paljon. Pelikaverit kertasivat kärsivällisesti miten pelataan.
Hyvin meni ja tykkäsin. Muutaman punaisen canastan onnistuin tekemään. 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva