Siirry pääsisältöön

Pelien visuaalisuudesta

Lautakunta podcast käsitteli aivan huhtikuun lopussa pelien visuaalisuutta. Kuunnellessani podcastia, pohdin omaa suhtautumista pelien visuaalisuuteen. Visuaalisuus, joka podcastissa on kuulijoiden korvien välissä, kaipaa konkreettisia esimerkkejä. Yleisesti sanottua, kauneus on katsojasta kiinni.

Minulle kelpaa abstraktit -, euro- ja ameritrashpelit. Party- ja lastenpelit kelpaa varauksella. Pelin visuaalisuus on taidetta, joka koristaa peliä. Jos teema tai visuaalisuus on heikkoa, voi pelikokemus olla vaisu. En voisi kuvitella Massive Darkness peliä pelattavan pelkillä puukuutioilla. Toisaalta ihmettelen päälle liimattuja teemoja. En kuvittele tekeväni puupuistoa Arboretumissa tai laatoittavani palatsin seiniä Azul pelissä. Pelikorttien kuvitus tai tunnelmatekstit omaa vuoroa odotellessa viihdyttää mieltä tai innostaa lausumaan jotain peliin liittyvää. Peli voi olla taideteos, joka on kaunis hyllyssä ja pöydällä.

Pelilaatikoiden visuaalisuus

Pelilaatikon kansilla luodaan mielikuvaa pelistä. Pelin pitää erottua sekä verkkokaupassa, että kivijalkakaupassa. Tyylisuuntia kansitaiteessa on yhtä paljon kuin on taidesuuntauksia. Omasta kokoelmasta löytyy useita mainitsemisen arvoisia.

Nostan esimerkkinä Ashes: Rise of the Phoenixborn pelin. Pelikannen vaalea tausta ja mahtavat värivalinnat tekee minuun vaikutuksen. Pelin estetiikka jatkuu kortteihin asti. Nopat tässä pelissä on aika tavanomaisen näköisiä.

Kuva: Timo Lindi


Olen myös kovasti tykästynyt Fantasy Flight Games tuottamien pelien kansiin. Ei tietenkään kaikkiin, mutta useiden pelien kansi mielyttää mieltäni.

Vastapainona kerrottakoon, tämän peli ei päädy kokoelmaani kannen perusteella.  Olen kyllä kuullut, että peli on ihan ok.
Lähde: BGG

Henkilökuvan käyttö on iso miinus.

Teema häipyy

Teemalla myydään peliä. Abstrakteissa peleissä ja korttipeleissä on usein päälle liimattu teema. Pelatessa minulla teema häipyy ja näen vain numeroita, symboleja, toimintoja,  mahdollisuuksia tai uhkia. Tästä esimerkkeinä voisi mainita kaikki korttipelit: Android: Netrunner, A Game of Thrones LCG, Byzanz, yms. Lista on pitkä. Abstraktien peleistä esimerkkinä mainittakoon Sagrada, jossa en kuvittele tekeväni lasitaidetta. Visuaalisuus on sivuseikka, mutta lopputulos voi olla kaunis.

Oikein kunnolla mielikuvitusta käyttämällä, voin AGoT LCG:ta tai Star Realmsia pelatessa kehittää tarinan, joka kertoisi kuinka mielikuvitusmaailmassa oikein kävikään. Pelin visuaalisuus ja teema auttanee.

Visuaalisuus päässä

Kun luen kirjaa, mielikuvitukseni muodostaa luetun tekstin perusteella mielikuvaa. Näin käy myös pelien kanssa. Toisissa peleissä on helpompi luoda tarinaa pään sisään, toisissa se on lähes pakko.

Roolipelit tästä hyvä esimerkki. Pelijohtaja luo tarinallaan mielikuvan, jota pelaajat sitten kehittää eteenpäin. Luolaseikkalupelit, esim. D&D Castle Ravenloft tai Massive Darkness on tarinallisia ja pelin visuaalisuus tukee tätä hyvin. Legacy of Dragonholt on tarinakerrontapeli, jossa luettu teksti ja päätökset luo vahvan mielikuvan.

"Rosvo nostaa nuijansa ja heilauttaa sitä päätäsi kohti oikealta. Torjut iskun helposti, mutta se oli temppu. Vasemmalta tullut koukku uppoaa sinuun. Menetät viisi kestopistettä."

Äärimmäinen yksinkertaisuus

Useissa abstrakteissa peleissä on teema jätetty suosiolla pois, kuten Yinsh, Go tai Pentago. Näissä peleissa minua viehättää niiden visuaalisuuden yksinkertaisuus. Niissä ei ole mitään ylimääräistä. Antaako visuaalisuuden yksinkertaisuus tilaa mielikuvitukselle? Joskus on näin käynyt, että kuvittelen go-kivien olevan sotilaita, joilla on tiettylainen vaikutusvalta ja huoltoketju. 
Kuva: Timo Lindi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva