Siirry pääsisältöön

Welcome to...

Kansi. Kuva: Timo Lindi


Tervetuloa moderniin bingoon! Olkaa hyvä ja ottaa tästä kuponki ja kynä. Istukaa alas - aloitamme tuota pikaa.

Useat kupongintäyttöpelit tuovat minulle mieleen klassisen bingon modernisoidun variaation. Welcome to… ei ole tässä suhteessa poikkeus. Bingo itsessään on tylsää, jos siihen ei liity uhkapelielementtiä. Miten tehdä kupongintäyttely, joka miellyttää lautapelaajia? Lisätään peliin hirveästi pisteiden hankkimistapoja. Lopussa katsotaan kuka sai parhaat pisteet. Tässä Welcome to… on asian ytimessä.

Pelikierroksen aikana pelaajien valittavana on kolme talonumeroa ja siihen liittyvän toiminnon yhdistelmää. Näistä yhdistelmistä pelaajat valitsevat yhtäaikaisesti jonkun yhdistelmän ja kirjoitavat talonumeron yhteen taloon omalle pisteytyskupongille. Joka kierrokselle käännetään uudet yhdistelmät ja tätä toistetaan kunnes jokin pelin loppuehdoista täyttyy: joku pelaajista saa kaikki talot numeroitua, joku pelaajista saa kaikki asemakaavatavoitteet tehtyä tai joku pelaajista epäonnistuu kolmannen kerran sijoittaa numero pisteytyskupongille.

Talonumeroiden kirjaamiseen on muutama sääntö. Numerot  pitää olla nousevassa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Numeroita voi ‘hypätä yli’ eli ‘5’ ja ‘7’ voivat olla vierekkäisiä talonumeroita.

Pisteitä saa monella tavalla. Pisteytyksen pohjana on taloyhtiöt. Taloyhtiöt ovat kahdella aidalla erottettua 1-6 kokoisia talorykelmiä. Taloyhtiö on valmis, kun kaikissa taloyhtiön on numerot. Valmiit taloyhtiöt tuottavat pisteitä loppupisteytyksessä. Lisäksi pisteitä saa rakennetuista uima-altaista, puistoista ja käytetyistä vuokratyöläisistä.

Numero-toiminto yhdistelmiä. Kuva Timo Lindi


Toimintoja on kuusi erilaista. Toiminnon suorittaminen on vapaaehtoista. Pitää muistaa, että pelaan on pitänyt ensiksi kyetä kirjoittamaan talonumero pisteytyskupongille.
  • Maanmittaajalla voidaan lisätä aidan minne tahansa pisteytyskuponkia. Tällöin voi muodostua taloyhtiöistä, valmiita tai keskeneräisiä.
  • Kiinteistövälittäjällä voi nostaa valmiiden taloyhtiöiden pistearvoa.
  • Maisemoijalla voi lisätä kadulle puistoja. Mitä enemmän puistoja samalla kadulla, sitä enemmän pisteitä.
  • Uima-allasvalmistaja lisää uima-altaan samaan taloon, johon talonumero kirjoitettiin ja jos siinä on uima-altaalle paikka. 
  • Vuokratyöläinen voi muuttaa kirjoitettavaa numeroa lisäämällä tai vähentämällä 0, 1 tai 2.
  • ‘Bis’ toiminnolla voi lisätä olemassa olevan talon viereen samannumeroisen talon. Tämän toiminnon käyttäminen tuottaa miinuspisteitä.

Asemakaava kortteja. Kuva Timo Lindi


Asememakaavakortit ovat kaikille pelaajille yhteisiä tavoitteita. Näitä tavoitteita on kolme erilaista, jotka on valittu sattumanvaraisesti pelin alussa. Jos pelaaja täyttää asemakaavan ehdot hän saa siitä pisteitä. Saadut pisteet merkitään pisteytyskuponkiin.  Ensimmäinen ehdot täyttänyt pelaaja saa isommat pisteet. Huomioitava on, että asemakaavaan käytettyä taloyhtiötä ei voi käyttää toiseen asemakaavaan eikä pilkkoa pienemmäksi aidalla.
Vaativampaan pelimuotoon on erilliset asemakaavakortit ja liikenneympyrät. Liikenneympyröiden avulla voi aloittaa uuden kadun. Liikenneympyrän käyttö on rajoitettu kahteen per peli ja se tuottaa miinuspisteitä. Lisäksi pelissä on yksinpeli mahdollisuus. Se on kanssa viihdyttävä, mutta mitä enemmän pelaajia, sitä parempi. Peli skaalautuu äärettömyyttä kohti, koska pelaajien välinen interaktio on lähes olematonta. Tarvitaan vain elämään nähnyt ex-bingokuuluttaja ja jättinäyttö näyttämään numero-toiminto vaihtoehdot. Voittaja saa kolme kahvipakettia. 
 
Pisteytyskuponki. Pelaaja ongelmissa ylärivilla. Tarvitaa 'bis' toiminto, jotta koko rivi saadaan täytetee laillisesti.
Kuva Timo Lindi


Tämä peli on kupongintäyttöpistesalaatti ja hyvä sellainen. Suomenkieliset säännöt ovat pääosin selkeät, mutta muutamassa kohdassa pitää olla tarkkana. Kuten voi arvata, tämä peli aiheuttaa peliporukassa tuskaisia ‘mihin hittoon minä tämän numeron laitan’ kaltaisia huudahduksia. Pienenä miinuksena sanoisin tämän pelin ‘tuhlaavaa’ mallia. Mistä minä saan kauniita pistekuponkivihkosia vuosikymmenen päästä? Toki aina voi laminoida. Uuden kupongin tulostaminen itse on vaihtoehto, mutta samaa ‘tuhlaavaa’ mallia. Tämä ‘tuhlaava’ malli on vaivannut minua jo Yatsista asti.
  
Apulappuja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Korttikuninkaan tammikuu 2020

Tammikuu 2020 oli minulle pelillisesti hyvin antoisa. Aloitin 20x20 pelihaasteen ja kirjoitin pari raporttia siitä. Pidin peli-illan kotona, kävin pelikerhossa ja uusia pelejä tuli pelattua. Pelikertoja tuli runsaasti tämä kuukauden aikana.

Pelihaaste 20x20
Lyhesti pelihaasteen tilanteesta kirjoitushetkellä: Kaksi peliä pelattu 20 kertaa. Haasteeseen pelattuja pelikertoja on 71 kpl (17.75 %). Tällä tahdilla kesäkuussa on valmista. H-indeksi on noussut lukemaan 10.

Pelipäivä Paimiossa
Pidin pelipäivän, johon kutsuin aiemmin minun luona käyneitä lautapelaajia ja Litsan peliporukkaa. Kaiken kaikkiaan pelaajia oli 11. Hauskaa oli.

Mitä pelipäivänä pelattiin: Red7: tämän pikkunäppärän fillerin opetin kahdelle pelaajalle. Vuorossa olevan pelaajan pitää olla voittamassa peli aina vuoronsa lopussa. Tämän pelin sisäistäminen vaatii muutama pelikerran ennen kuin pelin idea kirkastuu kunnolla. Kaksi kierrosta pelattiin.Pearls: Neljäs pelaaja saapui paikalle juuri kun aloitettiin erää. Tämä on my…

Sata sanaa pelistä - Blitzkrieg!

Blitzkrieg! on peli kahdelle pelaajalle, jossa Toisen Maailmansodan näyttämöillä ottavat mittaa toisistaan noin 20 minuutissa. Pelilauta on jakautunut operaatioihin, jotka ovat jakautuneet kampanjaan. Jokaiselle operaatiolle on menestysrata, joka osoittaa osapuolten menestystä operaatiossa. Pelaajat pelaavat tokeneita kampanjoihin ja suorittavat toiminnon, johon token pelattiin ja siirtää markkeria oman puolen suuntaan menestysradalla. Kampanja valmistuessaan pisteytyy ja pisteet saa operaatiota hallitseva pelaaja. Murskavoitto operaatiossa saadaan, jos menestyrata päätyy omaan päätyyn. Tavoitteena on saada 25 tai enemmän pisteitä.



Tämä on hyvin nopea ja lähes abstrakti sotapeli. Sisältää sopivasti tuuria ja strategisia päätöksiä saa pohtia kivasti. Peliä on peluutettu pitkän linjan sotapeliharrastajalla, joka sanoi peliä koukuttavaksi.



Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä. Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä.

DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa.

Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva vihje …