Kansi. Kuva: Timo Lindi |
Tervetuloa moderniin bingoon! Olkaa hyvä ja ottaa tästä kuponki ja kynä. Istukaa alas - aloitamme tuota pikaa.
Useat kupongintäyttöpelit tuovat minulle mieleen klassisen bingon modernisoidun variaation. Welcome to… ei ole tässä suhteessa poikkeus. Bingo itsessään on tylsää, jos siihen ei liity uhkapelielementtiä. Miten tehdä kupongintäyttely, joka miellyttää lautapelaajia? Lisätään peliin hirveästi pisteiden hankkimistapoja. Lopussa katsotaan kuka sai parhaat pisteet. Tässä Welcome to… on asian ytimessä.
Pelikierroksen aikana pelaajien valittavana on kolme talonumeroa ja siihen liittyvän toiminnon yhdistelmää. Näistä yhdistelmistä pelaajat valitsevat yhtäaikaisesti jonkun yhdistelmän ja kirjoitavat talonumeron yhteen taloon omalle pisteytyskupongille. Joka kierrokselle käännetään uudet yhdistelmät ja tätä toistetaan kunnes jokin pelin loppuehdoista täyttyy: joku pelaajista saa kaikki talot numeroitua, joku pelaajista saa kaikki asemakaavatavoitteet tehtyä tai joku pelaajista epäonnistuu kolmannen kerran sijoittaa numero pisteytyskupongille.
Talonumeroiden kirjaamiseen on muutama sääntö. Numerot pitää olla nousevassa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Numeroita voi ‘hypätä yli’ eli ‘5’ ja ‘7’ voivat olla vierekkäisiä talonumeroita.
Pisteitä saa monella tavalla. Pisteytyksen pohjana on taloyhtiöt. Taloyhtiöt ovat kahdella aidalla erottettua 1-6 kokoisia talorykelmiä. Taloyhtiö on valmis, kun kaikissa taloyhtiön on numerot. Valmiit taloyhtiöt tuottavat pisteitä loppupisteytyksessä. Lisäksi pisteitä saa rakennetuista uima-altaista, puistoista ja käytetyistä vuokratyöläisistä.
Numero-toiminto yhdistelmiä. Kuva Timo Lindi |
Toimintoja on kuusi erilaista. Toiminnon suorittaminen on vapaaehtoista. Pitää muistaa, että pelaan on pitänyt ensiksi kyetä kirjoittamaan talonumero pisteytyskupongille.
- Maanmittaajalla voidaan lisätä aidan minne tahansa pisteytyskuponkia. Tällöin voi muodostua taloyhtiöistä, valmiita tai keskeneräisiä.
- Kiinteistövälittäjällä voi nostaa valmiiden taloyhtiöiden pistearvoa.
- Maisemoijalla voi lisätä kadulle puistoja. Mitä enemmän puistoja samalla kadulla, sitä enemmän pisteitä.
- Uima-allasvalmistaja lisää uima-altaan samaan taloon, johon talonumero kirjoitettiin ja jos siinä on uima-altaalle paikka.
- Vuokratyöläinen voi muuttaa kirjoitettavaa numeroa lisäämällä tai vähentämällä 0, 1 tai 2.
- ‘Bis’ toiminnolla voi lisätä olemassa olevan talon viereen samannumeroisen talon. Tämän toiminnon käyttäminen tuottaa miinuspisteitä.
Asemakaava kortteja. Kuva Timo Lindi |
Asememakaavakortit ovat kaikille pelaajille yhteisiä tavoitteita. Näitä tavoitteita on kolme erilaista, jotka on valittu sattumanvaraisesti pelin alussa. Jos pelaaja täyttää asemakaavan ehdot hän saa siitä pisteitä. Saadut pisteet merkitään pisteytyskuponkiin. Ensimmäinen ehdot täyttänyt pelaaja saa isommat pisteet. Huomioitava on, että asemakaavaan käytettyä taloyhtiötä ei voi käyttää toiseen asemakaavaan eikä pilkkoa pienemmäksi aidalla.
Vaativampaan pelimuotoon on erilliset asemakaavakortit ja liikenneympyrät. Liikenneympyröiden avulla voi aloittaa uuden kadun. Liikenneympyrän käyttö on rajoitettu kahteen per peli ja se tuottaa miinuspisteitä. Lisäksi pelissä on yksinpeli mahdollisuus. Se on kanssa viihdyttävä, mutta mitä enemmän pelaajia, sitä parempi. Peli skaalautuu äärettömyyttä kohti, koska pelaajien välinen interaktio on lähes olematonta. Tarvitaan vain elämään nähnyt ex-bingokuuluttaja ja jättinäyttö näyttämään numero-toiminto vaihtoehdot. Voittaja saa kolme kahvipakettia.
Pisteytyskuponki. Pelaaja ongelmissa ylärivilla. Tarvitaa 'bis' toiminto, jotta koko rivi saadaan täytetee laillisesti. Kuva Timo Lindi |
Tämä peli on kupongintäyttöpistesalaatti ja hyvä sellainen. Suomenkieliset säännöt ovat pääosin selkeät, mutta muutamassa kohdassa pitää olla tarkkana. Kuten voi arvata, tämä peli aiheuttaa peliporukassa tuskaisia ‘mihin hittoon minä tämän numeron laitan’ kaltaisia huudahduksia. Pienenä miinuksena sanoisin tämän pelin ‘tuhlaavaa’ mallia. Mistä minä saan kauniita pistekuponkivihkosia vuosikymmenen päästä? Toki aina voi laminoida. Uuden kupongin tulostaminen itse on vaihtoehto, mutta samaa ‘tuhlaavaa’ mallia. Tämä ‘tuhlaava’ malli on vaivannut minua jo Yatsista asti.
Apulappuja. |
Kommentit
Lähetä kommentti