Siirry pääsisältöön

Welcome to...

Kansi. Kuva: Timo Lindi


Tervetuloa moderniin bingoon! Olkaa hyvä ja ottaa tästä kuponki ja kynä. Istukaa alas - aloitamme tuota pikaa.

Useat kupongintäyttöpelit tuovat minulle mieleen klassisen bingon modernisoidun variaation. Welcome to… ei ole tässä suhteessa poikkeus. Bingo itsessään on tylsää, jos siihen ei liity uhkapelielementtiä. Miten tehdä kupongintäyttely, joka miellyttää lautapelaajia? Lisätään peliin hirveästi pisteiden hankkimistapoja. Lopussa katsotaan kuka sai parhaat pisteet. Tässä Welcome to… on asian ytimessä.

Pelikierroksen aikana pelaajien valittavana on kolme talonumeroa ja siihen liittyvän toiminnon yhdistelmää. Näistä yhdistelmistä pelaajat valitsevat yhtäaikaisesti jonkun yhdistelmän ja kirjoitavat talonumeron yhteen taloon omalle pisteytyskupongille. Joka kierrokselle käännetään uudet yhdistelmät ja tätä toistetaan kunnes jokin pelin loppuehdoista täyttyy: joku pelaajista saa kaikki talot numeroitua, joku pelaajista saa kaikki asemakaavatavoitteet tehtyä tai joku pelaajista epäonnistuu kolmannen kerran sijoittaa numero pisteytyskupongille.

Talonumeroiden kirjaamiseen on muutama sääntö. Numerot  pitää olla nousevassa järjestyksessä vasemmalta oikealle. Numeroita voi ‘hypätä yli’ eli ‘5’ ja ‘7’ voivat olla vierekkäisiä talonumeroita.

Pisteitä saa monella tavalla. Pisteytyksen pohjana on taloyhtiöt. Taloyhtiöt ovat kahdella aidalla erottettua 1-6 kokoisia talorykelmiä. Taloyhtiö on valmis, kun kaikissa taloyhtiön on numerot. Valmiit taloyhtiöt tuottavat pisteitä loppupisteytyksessä. Lisäksi pisteitä saa rakennetuista uima-altaista, puistoista ja käytetyistä vuokratyöläisistä.

Numero-toiminto yhdistelmiä. Kuva Timo Lindi


Toimintoja on kuusi erilaista. Toiminnon suorittaminen on vapaaehtoista. Pitää muistaa, että pelaan on pitänyt ensiksi kyetä kirjoittamaan talonumero pisteytyskupongille.
  • Maanmittaajalla voidaan lisätä aidan minne tahansa pisteytyskuponkia. Tällöin voi muodostua taloyhtiöistä, valmiita tai keskeneräisiä.
  • Kiinteistövälittäjällä voi nostaa valmiiden taloyhtiöiden pistearvoa.
  • Maisemoijalla voi lisätä kadulle puistoja. Mitä enemmän puistoja samalla kadulla, sitä enemmän pisteitä.
  • Uima-allasvalmistaja lisää uima-altaan samaan taloon, johon talonumero kirjoitettiin ja jos siinä on uima-altaalle paikka. 
  • Vuokratyöläinen voi muuttaa kirjoitettavaa numeroa lisäämällä tai vähentämällä 0, 1 tai 2.
  • ‘Bis’ toiminnolla voi lisätä olemassa olevan talon viereen samannumeroisen talon. Tämän toiminnon käyttäminen tuottaa miinuspisteitä.

Asemakaava kortteja. Kuva Timo Lindi


Asememakaavakortit ovat kaikille pelaajille yhteisiä tavoitteita. Näitä tavoitteita on kolme erilaista, jotka on valittu sattumanvaraisesti pelin alussa. Jos pelaaja täyttää asemakaavan ehdot hän saa siitä pisteitä. Saadut pisteet merkitään pisteytyskuponkiin.  Ensimmäinen ehdot täyttänyt pelaaja saa isommat pisteet. Huomioitava on, että asemakaavaan käytettyä taloyhtiötä ei voi käyttää toiseen asemakaavaan eikä pilkkoa pienemmäksi aidalla.
Vaativampaan pelimuotoon on erilliset asemakaavakortit ja liikenneympyrät. Liikenneympyröiden avulla voi aloittaa uuden kadun. Liikenneympyrän käyttö on rajoitettu kahteen per peli ja se tuottaa miinuspisteitä. Lisäksi pelissä on yksinpeli mahdollisuus. Se on kanssa viihdyttävä, mutta mitä enemmän pelaajia, sitä parempi. Peli skaalautuu äärettömyyttä kohti, koska pelaajien välinen interaktio on lähes olematonta. Tarvitaan vain elämään nähnyt ex-bingokuuluttaja ja jättinäyttö näyttämään numero-toiminto vaihtoehdot. Voittaja saa kolme kahvipakettia. 
 
Pisteytyskuponki. Pelaaja ongelmissa ylärivilla. Tarvitaa 'bis' toiminto, jotta koko rivi saadaan täytetee laillisesti.
Kuva Timo Lindi


Tämä peli on kupongintäyttöpistesalaatti ja hyvä sellainen. Suomenkieliset säännöt ovat pääosin selkeät, mutta muutamassa kohdassa pitää olla tarkkana. Kuten voi arvata, tämä peli aiheuttaa peliporukassa tuskaisia ‘mihin hittoon minä tämän numeron laitan’ kaltaisia huudahduksia. Pienenä miinuksena sanoisin tämän pelin ‘tuhlaavaa’ mallia. Mistä minä saan kauniita pistekuponkivihkosia vuosikymmenen päästä? Toki aina voi laminoida. Uuden kupongin tulostaminen itse on vaihtoehto, mutta samaa ‘tuhlaavaa’ mallia. Tämä ‘tuhlaava’ malli on vaivannut minua jo Yatsista asti.
  
Apulappuja.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  ...

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taist...

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva...