Siirry pääsisältöön

Korttikuninkaan 50x2 haaste, osa 1

Korttikuninkaan vuoden 2018 haasteena on pelata 50 eri peliä vähintään kaksi kertaa. Peluutuksella ei ole jäjestystä. Mitä tulee pelattua riippu mielihaluista ja peliporukasta.

Yllätten ensimmäisen kohdan haasteessa täytti peli nimeltä Tavern Masters, jota pelasimme loppiasena ystävän kanssa. Minulla ei ollut mitään tietoa tästä. Tunnelmallisen näköien pelilaatikko herätti mielenkiinnon heti. Erityisen hienoja olivat metallikolikot, jotka ovat todella isoja ja painavia. Mukana oli Dirty Deeds ja Games of Chance lisäosat.

Tavern Masters. Kuva: Timo Lindi

Tavern Masters on kevyt korttivetoinen koneistonkehityspeli, jossa pelaajat majatalon omistajina kehittävät majataloaan houkuttelevammaksi vierailijoiden houkuttelemiseksi. Alussa, kun ensimmäiset kortit jaetaan, on pelin ainut draftaus. Tässä vaiheessa on mahdollista hieman päättää tuleva strategiaan, joka tosin riippuu täysin korttituurista. Peli jakautuu kolmeen vaiheeseen: päivä- , yö- ja 'tilin laskeminen' vaihe. peliä pelataan yhtäaikaisesti, koska eri vaiheissa ei ole interaktiota. Päivävaiheessa kehitetään majataloa. Ostamalla tai palkkaamalla, jos on sopiva asia on jo majatalossa, työvoimaa tai tuotteita majatalo kehittyy. Yövaiheessa vierailijat tulevat ja tuovat tuloja majataloon. Jos vierailija tykkää jostain esim viihteestä, hän jää pitemmäksi aikaa vierailulle. 'Tilin laskeminen' vaiheessa kerätään tulot, joilla kehitetään lisää majataloa. Kierroksen lopussa vierailijat poistuvat ellei heille ole tarjota mistä tykksäävät. Peli päättyy kun kierroksen lopussa jollain pelaajalla on 20 tai enemmän kolikkoa. Eniten kolikoita kerännyt on voittaja. Peliä jatketaan tasapelin sattuessa, kunnes yksiselitteinen voittaja on saatu selville.

Älyttömän päheet kolikot. Kuva: Timo Lindi

Dirty Deeds lisäosa tuo 'siitäs-sait' kortit ja uuden vaiheen peliin, jossa interaktiot tapahtuu. Games of Chance tuo nopat, joita käytätetään lisäosan korttien toiminnoissa. Pelissä on myös yhteistyövariantti, jota en ole kokeillut.

Pelin kuvitus on pääosin onnistunutta ja teeman mukaista. Joissa korteissa ei ihan ole onnistuttu. Eräissä tapauksissa ei ole epäilystä mihin osaan ihmistä taiteilija on viehtynyt. En suosittele teeman takia pelaajille, jotka näkemästään saattavat hermostua. Sääntölehtinen on lyhyt, selkeästi totetutettu ja nätti, mutta jättää hieman liian paljon epäselvyyksiä netistä haettavaksi.

Peliajaksi on merkitty 20 - 30min ja 1 - 6 pelaajaa. Peli on nopea pelata, kun konsepti tulee tutuksi. Peli nojautuu aika paljon korttituuriin, joten tiukkoille analyysiveikkoille tämä ei oikein sovi. Ilman Dirty Deeds lisäosaa peli on monen pelaajan pasianssi ja lisäosan kanssa varsin häijy peli.

Korttikunings tykkää pelistä vaikka pieniä puutteita oli. Kuuluu pelikategoriassa pelaan, jos joku pyytää tai fillerinä.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva