Siirry pääsisältöön

Ei se voitto - vaihtoehto Yhteishyvän artikkelille

S-ryhmän Yhteishyvä lehdessä (5/2017) oli artikkeli peli-illasta kotona, joka olisi syksyn hauskin tapahtuma. Tästä eräässä lautapelaajien ryhmässä otettin hernerokkaa sieraimiin, ymmärrettävistä syistä. Artikkeliin oli valittu todella elähtäneitä kliseitä ja jopa huonoja pelejä. Kaiken kukkuraksi kehoitettiin laittamaan popparit ja sipsit kulhoon. Apua, poppareiden ja sipsien rasva turmelee pelit. Kokosin pikaisesti vaihtoehtoisen listan peleistä, jotka löytyivät Prisman hyllystä (Itäharjun Prisma, Turku). Yhteishyvän artikkelin kirjoittajan olisi pitänyt käydä katsomassa mitä hyllystä löytyy.

New York 1901

Tämä peli korvaa Monopolyn mennen tullen. Pelissä rakennetaan pilvenpiirtäjiä. Alkuun rakennetaan pronssitason pilvenpiirtäjiä ja myöhemmin hopea- ja kultatason pilvenpiirtäjiä. Mikä parasta tästä pelistä puuttuu heitä ja liiku elementti.

Blokus

Helposti opittavissa oleva abstakti strategia peli, jossa pelaajat asettavat pelilaudalle tetrismuotoisia laattoja yrittäen blokkata muita pelaajia asettamaan omia laattojaan. Lopussa saa pisteitä sijoitusta laatoista ja miinuspisteitä ylijääneistä laatoista.  

Carcassonne

Laattapelien klassikko, vaikka ikää on vasta 17 vuotta. Pelissä nostetaan laattoja ja laattat asetetaan pöydälle, joista muodostuu kartta. Sijoitetulle laatalle voi sijoittaa oman seuraajan. Aina kun pelaaja saa muodostettua esimerkiksi kokonaisen tien tai kaupungin, pelaaja, jolla on eniten seuraajia kyseillä valmistuneella kohteella, saa pisteitä. Tämä peli on ns. aloitustason lautapeli, jonka avulla uusia pelaajia on helppo opastaa lautapelaamisen maailmaan. Peli, joka toimii monen tasoisille pelaajille.

Huhupuheita

Jos haluat nauraa, valitse huhupuheita. Pelaajat piirtävät vihkoonsa vihjesanan mukaisen kuvan tai kuva perusteella kirjoittavat vihjesanan. Vihko annetaan seuraavalle pelaajalle. Seuraava pelaaja piirtää kuvan tai kirjoittaa vihjesanan. Lopussa katsotaan millainen kuva tuli. Toimii kuin rikkinäinen puhelin, kun vain muistaa jättää pisteytyksen pois. Mitä enemmän pelaajia, sitä hauskempaa.

Muuttuva labyrintti

Tämä on minulle siitä harvinainen lapsille suunnattu peli, jonka seurassa viihdyn. Pelissä on jatkuvasti muuttuva labyrintti, josta pelaajat pyrkivät pääsemään etsimiensä esineiden luo. Etsittävät esineet on kuvattu korteissa. Pelissä pitää tasapainoilla toisten liikkeen estämisen ja oman liikkuvuuden edistämisen välillä.  

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva