Siirry pääsisältöön

Mitä tapahtui matkalla Kaliforniaan - Hit Z Road


Tämä tapahtui Litsan Lautapelikerhossa eräänä tiistai iltana. Pöydän ääreen oli kokoontuneet Juha, Anna, Petri ja Timo pelaamaan Hit Z Road peliä. Aiempien erien kokemuksella Juha ja Timo opastivat Annan ja Petrin pelin sääntöihin. Peli on varsin yksinkertainen noppapeli, jossa mukana huutokauppa elementti. Pelaajat käyvät huutokauppaa siitä kuka saa valita ensimmäisenä reitin. Pelaajien tavoitteena saada maailmanlopusta selvinneiden ryhmä Chicagosta Kaliforniaan. Matkaa haittaa zombieiden kansoittamat alueet, joiden kautta pitää kulkea. Muutakin riesaa on vastassa, kuten radioaktiivisuutta.


Peli eteni kaikkien osalta varsin varovasti. Hyvää tuuria ja sopivan tasaista resurssien käyttöä kaikilta pelaajilta. Anna sai heti alkuun kartta- ja laastaritokenit myöhempää käyttöä varten. Juha sai myös karttatokenin joltain valitsemaltaan reitiltä. Petrille kerääntyi mm. kaksi biovaaratokenia. Timo sai mm. kiikaritähtäin-, Molotovin coctail- ja rattitokenit.


Pelin keskivaiheilla erääksi reittivalinaksi nousi 'The Promised Land' ja yhden pisteen peruskortit. Loput kolme reittivalintaa olivat suhteellisen tasaisia. Mainittu reitti houkutti Juhaa ja Annaa ihan tosissaan. Petri ja Timo huomasi ettei 'The Promised Land' korttia voi antaa kummallekaan, koska se olisi tuonut 6 pistettä, joka on ISO määrä tässä pelissä. Tarjouskierros päättyi hetkessä tilanteeseen, jossa tarjoukset olivat: Timo 8, Anna 7, Juha 6 ja Petri 5. Petri joutui passaamaan, koska resurssit loppui. Anna vuoro ja jälleen korotus 8 resurssiin. Timolla oli 10 resurssia ja hän hyppäsi kohtaan kymmenen eli maksimiin. Timo ei halunnut antaa kuutta pistettä Annalle. Tarjouskierros päättyi. Hetken hiljaisuuden jälkeen Juha sanoi 'Tuhosit muuten kaikkien pelit" ja hymähti. Totta tosiaan, tämä tarjouskierros söi kolmelta pelaajalta resurssit olemattomiin. Petrille jäi vähän, mutta ne tarjonneet polttoainetta pakoilua varten eli zombielaumat on kohdattava. Nyt loppupeliin tarvitaan onnea. Neliapilat ja jäniksen käpälät esiin.
Tilanne edenne kahta viimeistä tarjousta.


Peli jatkui. Yksi toisensa jälkeen pelaajia eliminoitui. Lopulta Timo oli yksin ja hänen oli vielä selvittävä kahdesta kierroksesta kahdella jäljellä olevalla eloonjääneellä. Elämää tuhon partaalla. Asiaa helpotti Molotovin Cocktail, jolla pyyhkäistiin yksi zombieryhmä tuhkaksi. Silti onnistumisen todennäköisyys oli heikko. Viimeisellä kierroksella menetettiin vielä yksi eloonjäänyt. Kamppailu zombielaumaa vastaa yhdellä nopalla oli tuska ja mitä ihmeellisintä tuuria. Viimeinen zombie tuhoutui ja voittajaksi nousi tuurilla Timo.

En ole pitkään aikaan kokenut peliä, jossa yksi kierros muuttaa kaikkien pelaajien suunnitelmat ja mahdollisuudet näin totaalisesti. Yhteistyöpelit on asia erikseen. Huutokauppa on Hit Z Road pelissä todella hieno juttu. Ruuvi kiristyy kierros kierrokselta. Kevyt, suhteellisen nopea, huutokauppa, teema ja onnenkoettelua, näistä tämä peli on tehty.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva