Siirry pääsisältöön

Näppäryyspelit - tärisevien käsien tuskaa

Näppäryyspelit on minulle hankala paikka. Motoriikka ei ole niitä parhaimpia ja kädet alkaa täristä keskittyessä suoritukseen. Todellisuuspaon viiden suora jutussa käsiteltiin lasten sorminäppäryyspelejä. Myönnän, että pyrin välttelemään sorminäppäryyspelejä. Viiden suorassa oli Roskis peli ainoa, jota olen pelannut. Siitä jäi hyvä maku suuhun. Varmasti lapset on enemmän innoissaan näppäryyspeleistä.


Omassa kokoelmassani on muutama näppäryyspeli. Niitä on tullut hankittua käytettynä ja alelaarista. Alla nostan esille mieleisimmät kaksi peliä.


Bamboleo

Tämän muistaakseni hommasin Tokmannin alelaarista kympillä. Pelissä erikokoisia puupalasia laitetaan pyöreälle vanerilevylle. Levy nostetaan tolpan päässä olevan korkkipallon päälle tasapainoon. Levyn tasapainoon laitto on itsessään suoritus. Tämän jälkeen pelaajat ottavat puupalasia vuoronperään. Kun levyn tasapaino järkkyy, kaikki palat on otettu tai kaikki passaavat, erä päättyy. Pisteitä saa kerätyistä paloista. Se, joka sai levyn epätasapainoon menettää pisteitä. Eniten pisteitä kerännyt voittaa.


Bamboleo on kohtuullinen näppäryyspeli, jossa levyn tulevan tasapainon arviointi on haasteena. Korkkipallo ja levy ovat riittävän karkeita, että levy voi olla melkoisen vinossa ennen kuin romahtaa. Peliin voi säätää vaikka millaisia sääntöjä.


Bandu

Tässä pelissä on varsin monta variaatiota mukana tulevassa sääntövihkosessa. Yhteistä kaikille tarkoituksena on rakentaa eri muotoisista puupaloista mahdollisimma korkea rakennelma. Joissain säännöissä voittaja on se, joka laittoi viimeisen palan rakennelmaan. Toisessa sääntövariaatiossa pelaaja antaa vuoronsa lopussa puupalan seuraavalle, jonka on laitettava rakennelmaan. Tai kaikki rakentaa omaa tornia.


Tämäkin on sääntövariaatioiden koristama peli, jossa hauskuus on katsellessa jonkun yritystä hallita tärinää ja laittaa palaa huojuvaan torniin.


Jälkipuhetta

Onko aikuiseen makuun hyviä näppäryyspelejä olemassa? Ehkä neppailupelit kuten Flick'em Up tai PitchCar on tähän sopivia pelejä. Galaxy Trucker ja Mondo vaatii nopeutta ja hahmotuskykyä. Nekin voisi sopia tähän sarjaan, mutta eivät ole varsinaisesti näppäryyspelejä. Catacombs neppailuseikkalun olen nähnyt pöydällä, joka voisi kiinnostaa kokeilla.


Joiden pelin komponentit aiheuttaa tuskaa sorminäppäryydelle. Terraforming Mars pelin kuutiot on hieman liian liukkaita. Forge War pelin tehtävän etenemistä osoittava kuutio on aivan liian pieni ja kevyt. Näpertelyä, sanon minä. Ei haittaa toistaiseksi.


Extreme Bandu&Bamboleo: keikkuvalle Bamboleon laudalle rakennetaan Bandu torni.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva