Siirry pääsisältöön

Wizard - sääntölyhennelmä


Pelin kuvaus ja tavoite

Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui.

Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin.

Alkuvalmistelut

Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit. 

Korteista


Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain
  • Ihmiset (sininen)
  • Kääpiöt (punainen)
  • Haltiat (vihreä)
  • Jätit (keltainen)
Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1.
Lisäksi on 
  • 4 Velho-korttia (Z -tunnus), jotka on aina valtteja
  • 4 Narri-korttia (N -tunnuts), jotka eivät ole koskaa valtteja ja joiden arvo on aina alle 1.

Korttien jakaminen

Joka kierroksella saadaan erimäärä kortteja (1, 2,...n). Ensimmäisellä kierroksella voi vain voittaa maksimissaa yhden tikin, toisella maximissaan kaksi tikkiä jne. Kortit jaetaan ja loppu pakka jää kuvapuoli alaspäin.

Valtti

Jakamattomien korttien päälimmäinen kortti käännettään osoittamaan valttia. Viimeisellä kierroksella ei ole valttia. 
Jos kortti on Narri, kieroksella ei ole valttia
Jos kortti on Velho, kierroksen valtin valitsee jakaja.

Tarjoukset

Pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä voittavat kierroksen aikana. Tarjoukset tehdään järjestyksessä alkaen jakajasta seuraava.

Korttien pelaaminen

Ensimmäisen kortin pelaa jakajasta seuraava vasemmalle. Maapakko! Jos ei voi pelata maata, voi pelata joko valtin tai muuta maata (ei ole valttipakkoa). Velhon tai Narrin voi pelata vaikka sopivaa maata olisi kädessä. 
Suurin kortti voittaa tikin.

Tikin voittaa
  1. ensimmäinen tikkiin pelattu Velho, tai
  2. korkein valtti, tai
  3. korkein ensimmäisenä pelatun maan kortti, jos yhtään valttia tai velhoa ei ole pelattu

Velhon ja Narrin erikoissäännöt

  • Jos tikki avataan Velholla, muut voivat pelata minkä tahansa kortin (ks. kohta 1))
  • Jos tikki avataan Narrilla, seuraava pelaaja voi pelata minkä tahansa kortin. Tämä kortti määrää värin. Narri ei voi koskaan voitta tikkiä (poikkeus: jos tikkiin pelataa vain Narreja, ensimmäinen pelannut Narri voittaa (3 - 4 pelaajaa))

Pisteet

Tikkiensä määrä oikein tarjonnut saa 20p + 10p jokaisesta tikistä. Muussa tapauksessa menettää 10p jokaisesta tikistä joka ylittää tai alittaa tarjouksen.

Kotisääntö: seuraavan kierroksen jakaja on, jolla vähiten pisteitä.

Pelin päättyminen

Peli päättyy sen kierroksen lopussa, jossa kaikki kortit jaettiin (20, 15, 12 tai 10 kierrosta). 

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva