Siirry pääsisältöön

Lauantaina Lautapelaamaan 2017 tapahtumassa


Syksyn pelikulttuurillisena taivoitteena oli käydä Lautapelaamaan 2017 tapahtumassa Kaapelitehtaalla. Tänä vuonna ehdin sinne vain lauantaina. En asettanut pelillisiä tavoitteita lauantaille, muuten kuin mitä bussissa voisi pelata menomatkalla. Onnibussin pöytä ei ole iso, joten tyydyin kertaamaan muutaman korttipelin säännöt Wizard ja Haggis. Otin vielä mukaan Coin Age minipelin. Reppuun myös vähän juomaa ja evästä.

Ei tullut pelattua bussissa. Matkakumppanit eivät päätyneet samaan bussiin.  Ei minulle tule suru puseroon, jos pelit jää väliin. Matkan kulutin torkkumalla ja kuuntelemalla podcasteja.

Paikalle saavuttuani tein pikaisen kierroksen miten tänä vuonna tilat oli järjestyneet. Yhteistyökumppaneiden paikat oli esillä sopivasti. Lautapeliseuran pelikirjasto oli sijoitettu paremmin kuin aiemmin pois välittömästi oviaukon vierestä.  Who’s the Dude puhallettava nukke piti vartiota.

Paikalla oli Dized applikaation tekijät. Hieman härnäsin heitä sanomalla ettei edellinen versio oikein vakuuttanut. Sain pätevät selitykset miksi ei ollut paras mahdollinen tuotos.  Kuuntelin esittelyä Dized applikaatiosta ja kokeilin uusinta versiota.  Dized on parantunut huomattavasti. Sillä on hyvä potentiaali.  Itse ajaudun herkästi opettamaan lautapelejä. Ehkä tämä antaa minulle enemmän aikaa osallistua peliin, kun osan opetuksesta voi ulkoistaa. Suurimpana haasteina näen monimutkaisten pelin opettamisen ja yleensä uusien pelien opetusmateriaalin lisäämisen applikaatioon. Onnea matkaan Dized, ehkä ansaitset kultaa.

Matkakumppanit saapuvat paikalle hieman myöhemmin. Heillä oli tavoitteena pelata muutama peli, joista ensimmäiseksi valikoitui 0-9. Se on helppo opettaa. Pelasimme neljän hengen pelin ja voittaja päätyi varsin hyvään yli 100 pisteeseen.

Toiseksi peliksi valikoitui Clank! - A Deck-Building Adventure. Peli kaikille neljälle pelaajalle uusi tuttavuus pöydällä. Alku oli hidasta jatkuvien sääntö tarkistusten takia. Clank! on hyvin selkeä ja johdonmukainen peli. Pelaajilla ei ollut hankaluuksia oppia peliä.  Tätä pitää päästä pelaamaan uudestaan.

Lounaalla keskusteltiin peleistä ja vähän muustakin. Latte kahvin voimalla eteenpäin.

Kolmas peli oli Mangrovia. Varsin kiva alueen hallinta-työläisten asettelu-pisteiden keräily-eurohässäkkä-peli. Tämä vaatisi selkeästi useamman pelikerran ennen kuin voi sanoa hyvä peliksi. Tietyt kohdata pelilaudalla näyttää todella tärkeiltä. Kilpajuoksu näihin kohtii on kovaa.

Neljäs peli oli vanha tuttu Dice Town. Tämä saksankielinen versio on varsin hankala opetella, kun englanninkieliset säännöt on kolmessa eri dokumentissa, joissa termit ristiriidassa. Saimme selvitettyä tilanteen vanhasta muistista. Kiv ja kevyt peli, kun säännöt on selvät.

Viimeiseksi ehdin pelata Noa peliä, joka myöskin aiempi tuttavuus. Helppo peli oppia, mutta strategian oppiminen vaatii toistoa. Arkkiin eläimiä, mutta ei missään nimessä kahta samaa eläintä. Yksinkertaista hienoutta pelissä.

Kotiin bussilla. Bussissa tutustuin käytettyinä hankittuihin Deckscape ja Unusual Suspect peleihin.  Lisää podcast kuuntelua. Haaveilua peleistä.

Kommentit

  1. Kyllä mä luulen, että Dized olis ihan paikallaan esimerkiksi lautapelikahvilassa, jossa sais tabletin ja Dizedin kuukausimaksun hinnalla työntekijän, joka väsymättä selittää pelien sääntöjä. Olettaen, että valikoima on riittävän hyvä, tietysti, mutta se perussetti, mikä kattaisi varmaan puolet tarpeesta, on varmaan aika pieni.

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Sata sanaa pelistä - Hokkaido

Hokkaido on Kalle Malminojan suunnittelema korttipeli, jossa pelaajat laajentavat omaa karttaa. Pelissä jakautuu kahteen vaiheeseen, joissa molemmissa kuusi kierrosta.  Kierroksen aikana pelaajat valitsevat yhtäaikaisesti kortin ja loput kortit annetaan viereiselle pelaajalle joko myötä- tai vastapäivään. Valittu kortti sijoitetaan omalle kartalle rakennussääntöjen mukaan. Näitä on mm. vuoristo  jatkuu vertikaalimaisesti ja vettä ei saa piilottaa. Jos uudessa kortissa on tuotantolaitos, sijoitetaan siihen vastaava kuutio. Pelin aikana kuutiota voi käyttää maanmuokkaukseen. Pelin lopussa voi kuutiota sijoittaa tehtaisiin tuomaan pisteitä. Maa-alueet pisteytetään ja ‘suurimmista kaupungeista pienimmästä’ saa pisteitä. 



Hokkaido on jatkoa Honshu pelille. Mekaniikassa paljon samaa, mutta uuttakin on. Draftaus on tämän pelin suola.

Cafe Boardgame Helsinki - pikaraportti

Kävin pikaisesti kurkkaamassa millainen paikka uuden uutukainen Cafe Boardgame on. Valitettavasti henkilökohtaiset kiireet esti nauttia paikan antimista ja erityisesti peleistä. Juttelin hetken paikkaa pyörittävien Henrin ja Anne-Marin kanssa.

Cafe Boardgame sijaitsee Helsingisssä Eerikinkatu 14 sisäpihalla. Se on toinen lautapelikahvila Suomessa. Taustalla on samoja henkilöitä kuin mitä Tampereen Tarvernalla on. Kahvila on 50 paikkainen eli hieman isompi kuin Taverna. Pelipöytiä on useampaa kokoa alkaen kahden pelaajan pöydistä. Isoin pöytä vetää jopa kymmenen henkeä.

Pelikokoelman koko kirjoitushetkellä BGG:ssä olevan listan mukaan on 117 peliä. Siellä on pelejä klassikoista moderneihin klassikoihin aina tuliteriin peleihin. Mainittakoon shakki, Cosmic Encounter ja Brass: Lancashire. Kokoelma kasvaa, mutta joku raja pitää kokoelman koolle pitää laittaa. "Liian isosta kokoelmasta voi olla hankala löytää sopivaa peliä", Henri pohtii. Pelien esillelaitto on hienosti tehty. H…

Sata sanaa pelistä - Photosynthesis

Photosynthesis on abstrakti strategiapeli kahdesta neljään pelaajalle. Pelaajat saavat valopisteitäkasvattamistaan puista, jos ne saavat valoa pisteytysvaiheessa. Valopisteillä pelaajat voivat ostaa, kylvää, kasvattaa ja pisteyttää puita. Mitä isompi puu sitä enemmän valopisteitä. Toisaalta mitä isompi puu, sitä pitempi varjo estämässä pienempiä puita saamasta valopisteitä. Kierroksesta toiseen valo tulee eri suunnasta. Elinkaarensa lopussa puun voi pisteyttää, josta saa voittopisteitä riippuen kasvupaikasta.


Photosynthesis on hyvin sujuva ja selkeä peli. Säännöt oppii helposti. Pelikomponentit on kauniita ja teeman mukaisia. Kolmiulotteiset puutokenit on kruunu pelille. Pelissä riittää pohdittavaa ja ajoitukset toiminnoille on keskiössä. Kaunein ja komein puu pitää pisteyttää - kaunis metsä ei tuota voittopisteitä.