Siirry pääsisältöön

Dungeons&Dragons: Castle Ravenloft - pikasäännöt

Kuva BGG:stä


Pelaajat tutkivat luolastoa Castle Ravenloftin alla ja selvittävät skenaario kohtaisen tavoiteen. Peli on yhteistyöpeli ja 1 - 5 pelaajalle.

Alkuasetelmasta

  • Valitse skenaario 'Adventure book' lehtisestä.
  • Sekoita 'Monster', 'Encounter' ja 'Treasure' pakat.
  • Pelaajat valitsevat sankarin. Lisäksi pelaajat ottavat sankarin figuurin ja Power kortit. 
  • Jokaiselle pelaajalle jaetaan yksi aarrekortti, kuvapuoli ylöspäin pelaajan eteen.
  • Ota esille kaksi 'Healing surge' laattaa. Nämä laatat ovat yhteisiä pelaajille.
  • Laita 'Start Tile' pöydälle.
  • Muodosta skenaarion ohjeiden mukaan luolastolaattapino.
1) Encouter deck 2) Monster deck 3) Treasure deck, 4) Dungeon tiles 6) Scenario specifics 7) Starting tile
8) Hero cards + power cards 9) Healing surges 10) Hero cards + power cards

Luolastolaatat eli 'Dungeon Tiles'

Luolastolaatoista muodostuu skenaarion luolasto. Laattaan on kuvattu ruudukko, jota pitkin mm. hahmot liikkuu. Laatassa on valkoinen tai musta kolmio. Kolmio kertoo miten päin laatta tulee luolastoon. 'Unexplored edge' eli tutkimaton reuna tarkoittaa laatalla olevaa ruutua, jonka viereen voidaan laittaa uusi laatta.

Vierekkäisyys, kun lasketaan ruutuja, tarkoittaa ruudun kaikkia kahdeksaa vierekkäistä ruutua.
Vierekkäisyys, kun lasketaan luolastolaattoja, tarkoittaa vaaka- ja pystysuoraan laskettuja laattoja.

Pelaajan vuoro

Pelaajan vuoro jakautuu kolmeen osaan: 'Hero phase', 'Exploration phase' ja 'Villain phase'. 

Hero phase 

  • Jos pelaajalla ei ole enää elämäpisteitä (HP), pelaaja käyttää 'Healing surge' laatan ja poistaa sen pelistä. Hahmo palaa peliin hahmokortin 'healin surge' arvon verran elämäpisteitä. Jos ei ole 'healing surge' laattoja, pelaajat häviävät.
  • Pelaaja valitsee yhden seuraavista toiminnoista
    • Liiku ja liiku uudestaan (liikkumisesta alla lisää)
    • Hyökkää ja liiku. Hyökkäämisen sijasta voi yrittää purkaa ansaa.
    • Liiku ja hyökkää. Hyökkäämisen sijasta voi yrittää purkaa ansaa.

Exploration phase

  • Jos pelaaja on laatan tutkimattomalla reunalla, nosta uusi laatta
    • Laatta sijoitetaan siten, että laatan kolmio osoittaa laatan nostanutta hahmoa kohti
    • Uusi hirviö sijoitetaan kartalle
      • nosta kortti hirviöpakasta ja sijoita hirviökortti pelaajan eteen. Sijoita hirviötä vastaava figuuri juuri nostetun laatan luukasan päälle. Jos pelaajalla on jo kyseinen hirviö, nostetaan uusi kortti.
  • Jos pelaaja ei ollut tutkimattomalla reunalla, siirrytään suoraan 'Villain phase' kohtaan

Villain phase

  • Jos edellisessä vaiheessa ei nostettu uutta laattaa tai nostetussa laatassa oli musta kolmio, nostetaan 'Encount' eli tapahtumakortti. Kortin tapahtuma suoritetaan.
    • Pelaaja voi käyttää viisi kokemuspistettä poistaakseen nostetun tapahtumakortin.
    • 'Environmental' eli olosuhdekortit pysyvät pelissä ja vaikuttavat pelin kulkuun. Edellinen olosuhdekortti poistuu pelistä.
    • Ansat: ansakortin mukainen merkki sijoitetaan laatalle. Jos ansa on jo laatalla, nostetaan uusi tapahtumakortti. Ansakortti sijoitetaa pelaajan eteen kuten hirviökortit
    • Hahmo, joka on samalla laatalla kuin ansa, voi yrittää purkaa ansan 'Hero phase' aikana.
  • Jos iso pahis eli 'villain' on pelissä, aktivoidaan jokainen pahis kerran. Huom!, kaikki mikä voi tapahtua hirviölle, voi tapahtua pahikselle. Jos useampi kuin yksi pahis pelissä, aktiivinen pelaajä määrää järjestyksen, jos epäselvää.
  • Jokainen hirviö aktivoidaan siinä järjestyksessä kuin ne ovat tulleet peliin. Vain hirviöt, jotka on pelaajan edessä aktivoituvat. Myös ansat aktivoituvat. Seuraa hirviö- tai ansakortin 'Tactics' osioita. Suorita se osa mikä soveltuu ensimmäisenä.
  • Liikkuva hirviö siirtyy luukasan päälle, jos se on vapaa. Muuten aktiivinen pelaaja päättää mihin laitetaan laatalla.

Huomioita toiminnoista ja muustakin

Liikkuminen

  • Hahmokortin 'Speed' kertoo kuinka monta ruutua voi liikkua. Jotkut effektit voi liikuttaa hahmoa muulloin kuin hahmon 'Hero phase' aikana.
  • Hahmot voi liikku vaaka-, pysy- ja vinosuuntaisesti. Hahmo voi liikkua toisen hahmon 'läpi, mutta ei voi pysähtyä siihen. Hahmo ei voi liikkua seinän eikä hirviön 'läpi'.
  • Hirviöt liikkuvat vain laatoittain. Hirviöt ei liiku vinottain.
  • 'Slowed' effekti: 'Slowed' merkki laitetaan hahmokortille. Hahmon nopeus on 2. 
  • 'Immobilized effekti: 'Immobilized' merkki laitetaan hahmokortille. Hahmon nopeus on 0.
  • Merkit poistuvat 'Hero phase' jälkeen. Merkki ei vaikuta hyökkäykseen.

Hahmojen kyvyt ja voimat


Hahmo voi käyttää kortin osoittamaa voimaa tai tavaran ominaisuutta.
  • 'Daily power' on kertakäyttöinen ja käännetään kuvapuoli alaspäin käytön jälkeen. Joku ominaisuus voi kääntää kortin.
  • 'At-will power' ominaisuudet ovat aina vuoron aikana käytössä
  • 'Utility power' on kertakäyttöinen. ja käännetään kuvapuoli alaspäin käytön jälkeen. Joku ominaisuus voi kääntää kortin.

Hyökkääminen

Dragonborn hyökkää ensiksi ja sitten siirty 5 askelta

  • Valitse kohde. Kohdetta ei voi valita seinän läpi. Kun lasketaan etäisyyttä laatoittain, ei voi laskea vinosuuntaisesti.
  • Valitse ominaisuus, jota haluat käyttää (ks. Hahmojen kyvyt ja voimat). Heitä noppaa jokaiseta hirviötä kohden, jota valittu ominaisuus koskettaa. Lisää noppatulokseen mahdolliset bonukset.
  • Jos tulos on yhtä suuri tai suurempi kuin kohteen 'Armor Class' eli AC, kohde saa osuman ja menettää ominaisuuden osoittaman vahingon verran elämäpisteitä. HP merkkejä käytetään tarvittaessa.
  • Jos tuotettu vahinko vähentää hirviön elämäpisteet nollaan, poistetaan figuuri pelilaudalta. 
    • Nosta yksi 'Treasure card'  eli aarrekortti. Vain yksi riippumatta kuinka monta hirviötä kuoli.
    • Jos aarrekortti on 'Item', päätä kuka hahmoista saa sen. Muuten toteuta kortin ohjeet.
    • Sijoita hirviökortti yhteiseen kokemuskorttipinoon. Pelaaja joka kontrolloi hirviötä laittaa kortin.
  • Jos hahmon elämäpisteet vähenee nollaan. 
    • Aseta hahmo kumolleen. Vuoron alussa käytetään 'Healing surge' token
    • Hirviot eivät ota huomioon kaatunutta hahmoa. Kaatunut hahmo ei ota vastaan vahinkoa, ei voi käyttää ominaisuuksia tai tavaroita.
    • Jos hahmoa parannetaan ennen vuoron alkua, voi hahmo tehdä toimintoja normaalisti.
  • Jos pelaaja heittää luonnollisen 20, voi hän käyttää 5 kokemuspistettä nostaakseen hahmon toiselle tasolle
    • Hahmo kehittyy vain skenaariossa ja menettää kokemuksen ja tavarat skenaarion jälkeen.
(c) Timo Lindi

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Wizard - sääntölyhennelmä

Pelin kuvaus ja tavoite Wizard on tikkipeli, jossa pelataan useita kierroksia riippuen pelaajamäärästä (3-6 pelaajaa). Ennen kortien pelaamistä pelaajat tekevät tarjouksen kuinka monta tikkiä pelaaja voittaa kierroksen aikana. Kierroksen lopussa pelaajat saavat pisteitä saaduista tikeistä. Miinus pisteitä saa, jos asetettu tarjous ei totetutunut. Bonuspisteitä saa, jos tarjous toteutui. Peli koostuu useasta kierroksesta, joissa pelaajille jaettavien korttien määrä kasvaa kierroksesta toiseen. Ensimmäisellä yksi kortti, toisella kaksi kortia jne. Viimeisellä kierroksella jaetaan kaikki kortit. Jakamattomat kortit jätetään pinoksi kuvapuoli alaspäin. Alkuvalmistelut Yksi pelaajista valitaan luottomieheksi, jonka tehtävä on olla kirjuri ja jakaa kortit.  Korteista Kortteja on 60 kappaletta, jotka jakautuvat maittain Ihmiset (sininen) Kääpiöt (punainen) Haltiat (vihreä) Jätit (keltainen) Kunkin maan vahvint kortti on 13 ja heikoin 1. Lisäksi on  4 Velh

Sata sanaa pelistä - Sid Meier's Civilization: A New Dawn

Kansikuva. Lähde BoardGameGeek Sid Meier’s Civilization: A New Dawn pelissä 2 - 4 pelaajaa kehittävät sivilisaatiotaan hankkien vaikutusvaltaa, teknologiota, maailman ihmeitä ja kamppailevat barbaareja vastaan. Pelaaja, joka saavuttaa ensimmäisenä kolme voittotavoitetta voittaa pelin. Peli keskittyy ‘focus row’ käyttöön, jonka osioihin sijoitetaan teknologiakortit. Teknologioita on viittä tyyppiä: kaupankäynti, tiede, teollisuus, sotavoima ja kulttuuri. Kun teknologiaa käytetään, sen tehokkuus riippuu mistä kohtaa ‘focus row’:ta se otetaan. Käytön jälkeen teknologiakortti siirtyy korttijonon perälle heikoimpaan kohtaan.  Tällä kuvataan ajan kanssa kehittymistä. Barbaarit ovat ärsyttäviä, joita ei voi jättää huomiotta. Focus row, ensimmäisen tason teknologiakortit ja komponentteja. Kuva Timo Lindi Tämä peli on kovin virtaviivaistettu. Vuorot on nopeita. Loppua kohti pelaajien välinen konflikti on lähes vääjäämätöntä voittoa tavoitellessa. Kahden pelaajan taisto su

Dale of Merchants Collection

Dale of Merchants Collection on jatkoa aiemmin ilmestyneille Dale of Merchants 1 & 2 peleille. Dale of Merchants Collection on yhteensopiva aiemmin ilmestyneiden kanssa ja tuo lisää ominaisuuksia tähän hienoon korttipeliin. Aiemmista sarjan peleistä on kirjoittanut mm. Lautapeliopas ja Pöydällä . Tarkoitukseni on esitellä Dale of Merchants Collection pelin sisältöä. Käytän tästä eteenpäin DoMC lyhennettä. DoMC oli alunperin Kickstarter kampanja ilman scretch goaleja. Toisin sanoen, jälleenmyynti versio on saman kuin Kickstart versio. DoMC on saatavilla hyvin varustelluissa lautapelikaupoissa. Pelilaatikko on hyvin suunniteltu. Sen sisälle sopii kaikki aiemmat DoM pelit korttisuojitettuina. Mukana on organisointia varten kuvitetut ja nimetyt jakajat. Minun aiempi DoM kokoelma oli epämääräisessä pahvilaatikossa hujan hajan. Nyt olen tyytyväinen kun kaikki on yhdessä siistissä pelilaatikossa. Laatikossa on tilaa on vielä tulevalle Dale of Merchants 3 lisäosalle, josta on vahva